Det er på tide å begynne å planlegge sommerferien, og mange er godt i gang allerede. For mange er leiebilen en viktig del av ferieplanene, men uten grundig forarbeid kan man ende opp med ekstraforsikringer og tilleggskostnader som legges til i ettertid.

Forbrukerrådet mottar hvert år flere  hundre klager på leiebilforhold. De aller fleste handler om skjulte kostnader, og tvister om skade på leiebilen. Tom Aasen var en av dem som fikk en ubehagelig overraskelse da ferien var over, i form av en tilleggsregning på hele 12 000 kr.

Da han og familien skulle hente leiebilen på flyplassen i Roma, takket han nei til ekstra forsikringer, og skrev under på kontrakten han ble fremvist på en liten mobilskjerm – som var delvis på italiensk. Det skulle koste ham dyrt. Da familien leverte bilen tilbake, viste det seg nemlig at han hadde signert for at han ønsket en rekke dyre tillegg.

Og han er ikke alene. Hele én av fem som kjøper ekstraforsikringer sier at de føler seg presset, i følge forbrukerdirektøren i Forbrukerrådet, Randi Flesland. De anbefaler derfor å sørge for at du vet hva du trenger av forsikringer, og at du er sikker på at du har lest og forstått før du skriver under, uansett hvor travelt utleiekontoret er og hvor trøtt dere er etter flyturen.

Det er også alltid lurt å bestille leiebilen på forhånd, via nettsider som opererer med klare priser og betingelser. Leiebil guiden anbefaler å bestille minst 3-4 måneder i forveien, slik at du er sikret den type bil du trenger, til en pris som passer ditt budsjett. Skal du ha leiebil til sommeren, er det altså lurt å begynne å lete allerede nå.Overprisede forsikringer

Godt forarbeid gjør det også lettere stå på ditt om personalet i skranken på leiebilkontoret begynner å presse. Veldig mange av tilleggsforsikringene de prøver å selge er nemlig overflødige eller unødig høyt priset, og dekker ting man gjerne allerede er forsikret mot. 

Særlig skiller Spania seg ut på dette området, og om du godtar alle forsikringene du blir tilbudt risikerer du at leiebilen ender opp med å koste det dobbelte, i følge Forbrukerrådets fagdirektør for finans, Jorge B. Jensen. 

Det er også godt mulig at du allerede er dekket gjennom kredittkortet ditt eller din norske reiseforsikring. I følge undersøkelser utført av Codan er for eksempel halvparten av deres forsikringskunder ikke klar over at deres vanlige reiseforsikring fra Norge også dekker egenandel ved skade på leiebil.

Skal du til Spania i sommer, kan det derfor være lurt å bestille leiebil via tjenester som opererer med oversiktelige priser, som https://www.leiebilguiden.no/spania/.

Uoversiktelig innhold

Det er heller ikke sikkert at forsikringene du kjøper i skranken dekker det du forventer. I følge en undersøkelse utført av Forbrukerrådet og Forbruker Europa er forsikringstilbudene rett og slett så vanskelige å forstå at det er umulig for vanlige forbrukere å vite hva de dekker.

Selv Forbrukerrådets jurister hadde problemer med å tolke forsikringsvilkårene, og det tok selskapene selv flere uker å svare på juridiske spørsmål angående forsikringene – til tross for at det forventes at forbrukerne skal sette seg inn i disse forsikringene mens de står i skranken på et utleiekontor, gjerne etter en lang og slitsom flytur, og med utålmodige barn på slep.

Forbrukerrådet ber derfor bransjen om å rydde opp, og har stilt følgende krav:

  • Bransjen må bli enige om identiske navn på forsikringene, og presentere dem på et forståelig språk.
  • Samtlige forsikringer må være tilgjengelig for kjøp på nett idét man bestiller bilen, slik at det er mulig å lese vilkårende grundig og unngå dyre overraskelser ved henting av bilen. 
  • Alle forsikringene som trengs (kasko, tyveri og ansvar) skal være inkludert i grunnleieprisen, og bestillingssidene må vise informasjon om egenandel, samt prisen for å fjerne eller reduser den.

De fem store leiebilselskapene i undersøkelsen avviser alle at de bevisst tilbyr utydelige og villedende vilkår, og sier selv at de sjelden opplever at de motta klager. De oppfordrer kundene til å sette seg inn i hva de allerede har dekket under sine reiseforsikringer, og å være klar over hva de kjøper.

I følge dem selv jobber samtlige av de store leiebilselskapene kontinuerlig for å gjøre priser og vilkår mest mulig lettfattelige for forbrukerne.

Foto i artikkelen er hentet fra Pixabay.


 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*