Nye Toyota bZ4X ble Norges fjerde mest populære bil i første halvår og ambisjonene er høye for resten av året. Dagsrevyen nrk melder denne HELGEN at bilsalget i Norge er i ferd med stoppe helt opp,skriver Nordens Nyheter..
Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at Toyota økte sitt personbilsalg med nær 75 prosent og oppnådde en markedsandel på 12 prosent i personbilmarkedet så langt i 2023. Den viktigste bidragsyteren er elbilen Toyota bZ4X med over 2400 registrerte biler, fulgt av hybridbilen RAV4 med 1700 enheter i første halvår.
– Vi får mange gode tilbakemeldinger fra bZ4X-eierne, som skryter særlig av kjøreegenskapene på bilen, komforten og innvendig plass. I løpet av våren fikk den også en programvareoppdatering som ga flere produktforbedringer for rekkevidde og lading noe NAF-testen nylig viste, og vi ser nå at interessen er økende blant nye kunder, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
I tillegg til gode salgsresultater i første halvår har Toyota også fått flere utmerkelser for høy kundetilfredshet. – Vi er svært glade og stolte over at kundene har vurdert Toyota som best i bilbransjen i Norsk Kundebarometer og som nummer to i Autoindex, kun slått av vårt søstermerke Lexus. Det at vi også ble bransjevinner i Norsk Bærekraftbarometer var en viktig anerkjennelse, sier Pawlak. – Dette bekrefter at alle medarbeiderne i Toyota-organisasjon gjør en strålende jobb med å imøtekomme kundenes behov, hver eneste dag.
Toyota opplever et krevende nybilmarked, preget av høye renter, inflasjon og høy konkurranse, men er optimistiske på egne vegne for andre halvår. – For å gi enda flere kunder muligheten til velge Toyota har vi valgt å forsterke vårt kundetilbud på vår viktigste modell bZ4X. Samtidig som modellen går over til en 11 kW ombordlader som øker ladehastigheten ved hjemmelading, tilbyr Toyota en kampanje med finansering på 1,95 prosent fastrente i tre år og vinterhjul inkludert i prisen.
Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Toyota reduserer samtidig tillegget for 11 kW ombordlader med mellom 20.000 kroner og 25.000 kroner. Prisreduksjonen omfatter også de som allerede har bestilt bilen med, men ennå ikke har fått den levert.
– Nå legger vi til rette for at enda flere skal oppdage en ny Toyota bZ4X helt uten utslipp og som dekker behovet til svært mange nordmenn, sier Pawlak.
– Dette vil gjøre bilen attraktiv og enda mer konkurransedyktig i en tid der inflasjon og svak valutakurs reduserer kjøpekraften til mange nordmenn. Vi tror dette vil legge en demper på bilsalget for neste halvår, men der Toyota fortsatt vil være å foretrekke av mange, sier Pawlak.
Foruten gode tall på registrering av personbiler så langt i år, har Toyota også suksess innen varebiler. Med en markedsandel på 20 prosent, er Toyotas varebiler blant de aller mest solgte.
– Vi hadde et fantastisk salg av varebiler i 2022 og ble det mest populære merket. Salget har holdt seg godt også så langt i år, der våre modeller Proace og Proace City begge er inne på topp fem på salgstatistikken, og de fullelektriske variantene står for mesteparten av volumet, sier Piotr Pawlak.