Fabricio Favero i Nestle Norge sier at konkurransen vil bli hardere på dagligvaremarkedet(Foto:Nestle Nordic)
Fabricio Favero i Nestle Norge sier at konkurransen vil bli hardere på dagligvaremarkedet(Foto:Nestle Nordic)

– Vi følger konsolideringen på det norske dagligvaremarkedet, og uansett hva myndighetene måtte lande på, er det ikke tvil om at konkurransen blant matvareleverandørene I Norge blir tøffere i årene som kommer. Når det er sagt, er vi klare for å konkurransen,sier Fabrice Favero, administrende direktør for Nestlé Norge om Coop Norges oppkjøp av ICAs norske virksomhet. Han sier i et intervju med Nordens Nyheter at han er klar for tøffere konkurranse på det norske dagligvaremarkedet.

Favero forteller at Nestlé Norge kan vise til gode resultater så langt i år. –Markedet er tøft, men både kaffe, sjokolade, kulinariske produkter fra Maggi,barnemat og frokostblandinger selger veldig godt. Samtidig har vi denne høsten hatt fremgang i prosjektet “Nestlé Alliance for YOUth”. Mer enn 200 selskaper har nå sluttet seg til samarbeidet for å bekjempe arbeidsledighetskrisen i Europa, med et mål om å skape mer enn 100.000 jobbmuligheter for unge mennesker de neste årene, sier Favero. Nordens Nyheter har skrevet om tiltaket mot ungdomsarbeidsløshet i Europa i en egen artikkel.

Også globalt gjør Nestlé, verdens ledende ernæring-, helse- og velværeselskap, det solid, og kan vise til en organisk vekst på 4,5 prosent hittil i år. I fremvoksende økonomier er veksten på hele 9,5 prosent. – Til tross for et turbulent marked uten medvind gjør vi det godt. Fokuset vi har på å levere i dag, bidrar til å omforme og styrke morgendagens selskap.

Etablerer Business Excellence

Vi har nå etablert «Nestlé Business Excellence» for å dra bedre nytte av størrelsen vår og sikre at hvert enkelt Nestlé-kontor kan konsentrere seg om å vokse i eget marked. Til tross for tøff konkurranse ligger vigodt an i forhold til å nå målet vårt om en organisk vekst på fem prosent i år med
forbedrede marginer, sier Paul Bulke, administrende direktør i Nestlé. Omsetningen globalt endte på 66,2 milliarder sveitserfranc, rundt 460 milliarder kroner.

Lang sveistisk -norsk  historie

Nestlés historie i Norge går helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.

-Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,3 milliarder kroner (2010). For oss på Nestlé er Creating Shared Value (CSV) måten vi driver virksomhet på. Creating Shared Value betyr at vi må skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen
områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg må vi følge våre prinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk. Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære, sier Fabricio Favero til slutt.

Konsernsjef Paul Bulcke i Nestle leder et konsern der oljefondet har den største aksjeplasseringen av globale selskaper(Foto:Nestle)
Konsernsjef Paul Bulcke i Nestle leder et konsern der oljefondet har den største aksjeplasseringen av globale selskaper(Foto:Nestle)

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*