Fallende aksjeverdier og et oljefond som øker i verdi gjør at den norske staten bør kjøpe aksjer i strategiske konserner på utenlandske markeder igjen. Novo Nordisk, Saab Scania , Boliden og Skanska AB, er selskaper som den norske stats oljefød bør kjøpe aksjer i. Den svenske våpen og jagerflyprodusenten Saab-Scania er et selskap av stor interesse for det norske oljefondet.. I metallselskapet Boliden AB, som eier Norzink i Odda. Oljefondet og dets amerkanske partnere eier 16,67 prosent av svenske Boliden AB.
En investering i våpenprodusenten Saab-Scania er interessant fordi Sverige er på vei inn i NATO. Staten må ta sitt lederansvar og fullføre Fornebu-banen, skriver Nordens Nyheter. Ansvaret hviler på statsminister Jonas Gahr Støre og byrådet i Oslo, Raymond Johansen. Det statlige norske oljefondet fikk tilført et betydelig antall milliarder oljekroner mellom 2012 og 2022. Den rekordhøye oljeprisen har tilført midler og regjeringen Jonas Gahr Støre bør investere noe av oljepengene i svenske storkonsern som Skanska AB og våpen og jagerflyprodusenten Saab-Scania, og metallselskapet Boliden AB.
Oslo Ap var det siste partiet som underskrev avtalen som skulle sikre finansiering av Fornebubanen. Én måned senere angret de seg. Nå har de kort tid på seg for å finne en løsning. Det er Skanska som har hovedkontrakten på T-banen mellom Oslo og Fornebu.
Oljefondet er i skrivende stund( juni 2022) 11 913 tusen milliarder kroner. Aksjene i fondet vil kunne øke med nærmere 20 milliarder kroner frem til 2035 om man legger fondets vekst fra 2015 frem til 2022 til grunn.
Demper inflasjon
Oljefondet og dets amerikanske samarbeidspartnere BlackRock og Vanguard Group har en betydelig minoritetsandel samlet i Skanska og en viktig eierandel i Saab Scania. Wallenberg-konsernet Investor AB er stt investering i store utenlandske industrikonserner vil bidra til å dempe norsk inflasjon. Denne gruppen har også 16 prosent ava skjene i Boliden AB, som største eiergruppe.
Oslo Arbeiderparti og Oslo SV skal ifølge byrådet Raymond Johansen avgjøre om byggingen av Fornebubanen i Oslo skal fortsette. Han sa denne uken at staten bør ta en større del av regningen.
En ekstern kvalitetssikring av prosjektet Fornebubanen bekrefter at det vil koste mer og ta lengre tid enn forventet å bygge banen. Det kommer frem i en pressemelding fra Fornebubanen gjengitt i Aftenposten i april i år. Prisanslaget før byggestart i 2020 var 18,5 milliarder kroner. I januar økte dette til 21,5 milliarder. Årsaken var en uvanlig høy lønns- og prisvekst, ifølge Fornebubanen. Tirsdagen etter en vurdering av å stoppe utbyggingen av T-baneprosjektet, spekuleres det i at prisen kan øke til 27 milliarder kroner.
Prosjekt oljepenger
Etter at det ble kjent at T-banen mellom Oslo og Fornebu ser ut til å bli mange milliarder dyrere, har Oslo og Viken fylkeskommune forhandlet om hvordan de skal finansiere prosjektet. En del av løsninger blir å øke bompengene med 40 prosent. Byrådspartiene SV og Ap har uttrykt at de er usikre, men har varslet at de skal ta en avgjørelse om dette mandag. MDG mener Fornebubanen bør bygges videre. Dersom Arbeiderpartiet og SV sier nei, blir Fornebu-banen trolig skrinlagt. Gruppemøtene i de to partiene, vil stemme over de to alternativene tidlig i juni. Venstre advarer nå sterkt mot å skrote milliardprosjektet, der byggearbeidet allerede har pågått i halvannet år.
– Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at Ap og SV vurderer å skrote Fornebubanen. De risikerer å kaste Oslo ut i en situasjon der det eneste store samferdselsprosjektet som bygges de neste ti årene er en ny motorvei til Bærum, mens vårt aller viktigste kollektivprosjekt legges i en skuff, sier Venstres miljøpolitiske talsperson i Oslo, Marit Kristine Vea, til Nettavisen.