Solna tingrett vurderer at det er grunnlag for Teslas søksmål mot Postnord, men elbilselskapet lar seg ikke overtale i saken om umiddelbart å få tilgang til skilt oppbevart hos Postnord. Tingretten ønsker først å høre postselskapet. Trolig vil denne saken overklages til en höyere svensk rettsinstans.
Postnord eies av den svenske od danske stat med en halvdel hver. Svenske Christian Jansson er styreformann i Poastnord.
I november leverte Iveco Norge to av tre containerbiler på flytende biogass til PostNord. For å bedømme kapasitet og rekkevidde, utførte PostNord en test ved å kjøre tur/retur Oslo–Bergen på én tank. Til tross for vanskelig vinterføre, minusgrader og tøft terreng, var det god kapasitet igjen da de parkerte bilen i Oslo, skriver Iveco Norge.
PostNord har et mål om å være fossilfrie innen 2030. Det siste 1,5 året har IVECO levert totalt 11 kjøretøy til PostNord med komprimert og flytende biogass i tanken. I november hentet PostNord to Iveco S-way 460AS 2LBG med Norka containerramme, utstyrt med to tanker for ren flytende biogass (LBG). Det er første gang Iveco Norge leverer S-Way 460AS med dette tankesystemet, som gir en rekkevidde inntil 1 600 km.
Med biogassfyllestasjoner i de store byene på Østlandet og i Trøndelag, er det enkelt for PostNord å hente og bringe varer mellom disse strekningene. Men det er flere byer som mangler fyllestasjoner, og en av dem er Bergen. PostNord ville derfor finne ut om det var mulig å kjøre til Bergen og tilbake til Oslo på én tank.
– Vi ønsker å knytte de store byene sammen, med et grønt alternativ, og ville teste om vi kunne kjøre ca. 1 000 km tur/retur Oslo–Bergen på én tank. Det er det ingen som har gjort før, men med den lange rekkevidden til våre nye Iveco S-way ville vi teste om det var mulig, sier Tommy Slåttum, Head of Fleet i PostNord ifölge Energiaktuelt.
Med alle forutsettinger og odds imot, innrømmer Slåttum at det var en krevende tur.
Svensk-danske Postnord frakter gass mellom Oslo og Bergen( Foto: PostNord)