Tata Consultancy Services skal bruke sin Machine First Delivery-modell for å hjelpe Skanska med å flytte til nettskyen og introdusere en mer proaktiv IT-modell. Tata Consultancy Services (TCS) er valgt som strategisk partner av Skanska, med mål om å gjøre bedriften til den mest digitalt avanserte i byggebransjen.
Som en del av det mangeårige partnerskapet, skal TCS ta i bruk sin Machine First™ Delivery Model (MFDM) til å bane vei for Skanskas overgang til nettskyen. Det vil også muliggjøre overgangen til en mer smidig og proaktiv IT-modell med automatiserte prosesser, som for eksempel selvbetjening og chatbot-teknologi for kundestøtte-tjenester. Videre vil TCS være ansvarlig for å administrere Skanskas Oracle Cloud-applikasjoner for blant annet økonomi, prosjekter, innkjøp, forsyningskjede, HR og analysefunksjoner. Ved å flytte IT til nettskyen og ta i bruk automatisering, kan Skanska frigjøre IT-ansattes tid til mer avanserte og verdiskapende oppgaver.
«For å oppnå Skanskas strategiske mål er det avgjørende at vi samarbeider med partnere som tar seg tid til å forstå vår virksomhet og våre verdier – ærlighet, åpenhet og samarbeid,» sier Per Boström, Chief Information Officer, Skanska. «I TCS har vi funnet nettopp dette, en partner som forstår våre verdier. Med TCS sin omfattende kunnskap om teknologi, innkjøp og konstruksjon (EPC), selskapets digitale ekspertise og deres bransjeledende kunnskap om Oracle Cloud-plattformen, vil de bli en viktig partner for oss når vi fortsetter vår reise mot nettskyen og vår digitale transformasjon.»
«Fremoverlente bedrifter i byggebransjen prioriterer investeringer i funksjoner som forbedrer deres tilpasningsevne og motstandskraft, samtidig som de kan levere overlegne kundeopplevelser,» uttaler Avinash Limaye, regionsjef for TCS Scandinavia. «Partnerskapet med Skanska markerer et nytt vekstområde for TCS i Norden. Med vår globale ekspertise i EPC-bransjen og kompetanse innen digital teknologi, vil vi sørge for at Skanska oppnår sine langsiktige, strategiske mål.»
I over 30 år har TCS spilt en viktig rolle i utviklingen av de digitale ferdighetene til noen av Nordens største selskaper. TCS har stilt med de nyeste innovasjonene for sine kunder for å hjelpe de med å oppnå sine langsiktige ambisjoner. De siste åtte årene har TCS blitt rangert som nummer én i Europa på kundetilfredshet i den største uavhengige undersøkelsen hvor toppledere (CxO) og senior beslutningstakere i i toppselskaper med stor grad av IT-bruk er respondenter.
TCS sin MFDM bruker automatisering, RPA og kunstig intelligens for å hjelpe bedrifter med å oppnå sine forretningsresultater raskere og med redusert risiko. Automatisering av grunnleggende, repeterende oppgaver gjør at ansatte kan utvikle seg fra å være utøvere av arbeid til å bli driverne av transformasjon. Slik kan bedrifter dra nytte av svært pålitelige tjenester, og dermed åpne en ny verden av forretningsmessige og digitale muligheter.
Om Skanska
Skanska er et av verdens ledende prosjektutviklings- og entreprenørkonsern i utvalgte markeder i Norden, Europa og USA. Skanska er drevet av konsernets verdier og bidrar til et bedre samfunn ved å tilby innovative og bærekraftige løsninger. Konsernet har omtrent 32 500 ansatte og i 2020 utgjorde inntektene 159 milliarder svenske kroner, skriver Mynewsdesk. Et av Skanskas store prosjekter i Norge er byggingen av Fornebubanne, foreløpig arbeider SKanska med T-banens endestasjon, med mange kompliserte tekniske og økonomiske beregninger, skriver Nordens Nyheter.