Tata Consultancy Services (TCS) har ytterligere forsterket posisjonen sin blant de topp tre mest verdifulle merkevarene i IT-tjenestesektoren, ifølge Brand Finance, verdens ledende merkevarevurderingsselskap.
- Tata Consultancy Services er den raskest voksende merkevaren i IT-tjenestebransjen det siste tiåret
- Ifølge Brand Finance 2021 rangeringen er TCS blant de tre beste IT-tjenestemerkene; med en vekst i merkevareverdi på 1,4 milliarder dollar i løpet av 2020 – den høyeste absolutte veksten blant de 25 bedriftene som ble vurdert
- I et utfordrende år hvor den samlede merkevareverdien for IT-tjenestebransjen falt med 3 prosent, økte TCS sin merkevareverdi med over 10 prosent
«I 2020, som var et veldig tøft år, utmerket TCS seg under dyktig ledelse av sin administrerende direktør Rajesh Gopinathan. I tillegg til 10 prosent vekst i merkevaren nådde markedsverdien også pole position i bransjen, og TCS nærmer seg raskt å ha tatt igjen de to beste i IT-tjenestesektoren,» sier David Haigh, konsernsjef, Brand Finance og fortsetter.
«Suksessfaktoren for TCS ligger i selskapets utrolige forpliktelse til å betjene alle sine forskjellige interessenter, enten det er ansatte, kunder eller allmennheten. Dette engasjementet, som strekker seg langt tilbake i tid, gjenspeiles i en varig og konkurransedyktig merkevareverdi. 2021 vil utvilsomt bli nok et godt år for TCS og dets merkevare.»
Utmerkelsen kommer kort tid etter at TCS rapporterte sitt sterkeste kvartal på ni år. Salgsveksten økte med 4,1 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor (3. kvartal 2019). Nettoresultatet for tredje kvartal var 1,18 milliarder dollar, tilsvarende en økning på 3,4 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2019.
Blant det som har bidratt til TCS sin nåværende posisjon er lanseringen av Secure Borderless Workspaces (SBWS), en driftsmodell som hjelper kunder med å gjennomføre forretningskritiske aktiviteter i et miljø hvor fjernarbeid har blitt dominerende. TCS har også utviklet flere andre løsninger for å gjøre tilpasningen til nye virtuelle arbeidsmetoder så sømløs som mulig for kunden. Dette har bidratt til at TCS har inngått flere avtaler og sikret økt markedsandel.
«Med et fast fokus på å finne nye, bedre løsninger for våre kunder, er vi svært stolte over å se at denne dedikasjonen blir anerkjent. At våre kunder har fått økt tillitt til oss under denne vanskelige perioden vi er i nå, er en fantastisk bekreftelse på at arbeidet vårt og de nye løsningene vi utvikler, blir verdsatt.» sier Rajan Maheshwari, landssjef TCS Norge.