Selv i 2023 forveksler folk over hele verden Sverige med Sveits, og hvert år googler 120000 mennesker spørsmålet «AreSweden and Switzerlandthe same?».Men Sverige er ikke synonymt med historiske banker, store gullreserver og eksklusive klokker. Her tilbys en annen form for luksus, som allemannsrett, kantareller, nordlys og skjærgård. Nå vil svenskene, en gang for alle, tydeliggjøre hva som skiller Sverige fra Sveits – og bli enige om hvilke assosiasjoner som skal høre til hvilket land.
Visit Sweden har det offisielle oppdraget fra den svenske regjeringen om å markedsføre Sverige som reisemål. Vår visjon er at Sverige innen 2030 er verdens mest bærekraftige og attraktive reisemål bygget på innovasjon. Nå mer enn noen gang, må målrettet reise være meningsfylt, bevisst og skape varig verdi med hensyn til våre gjester, for lokalsamfunnet og planeten vår. Velkommen til Sverige. På bildet sesr vi VD Susanne Andersson i Visit Sweden.
Se filmen HEREt sveitsisk flagg som heises utenfor New York-børsen når et svensk firma børsnoteres. En popstjerne som snakker til fansen i «Malmö, Sveits» – og folk som nevner alper og gjøkur når de skal fortelle hva de forbinder med Sverige …Listen over eksempler der ulike stjerner, verdensledere, finansinstitusjoner og ikke minst «vanlige folk» har forvekslet Sverige med Sveits, er lang. Kanskje er det ikke så rart. I tillegg til at landene har nokså like navn, er de begge kjente for sin vakre natur og sitt brede tilbud. Samtidig skiller de seg også tydelig fra hverandre.I Visit Swedens nye kampanje, «Sweden (not Switzerland)», inviterer svenskene sine sveitsiske venner til å bli enige om hvem som promoterer hva når det gjelder attraksjoner og opplevelser begge landene har å by på. Sveriges forslag er enkelt: «We will be able to communicate things like sandbanks and rooftops. Meanwhile Switzerland will focus on banks and mountain tops». – Med en god porsjon humor har vi valgt å løfte fram de sidene av Sverige som vi vet tiltrekker reisende. Vi vil vise at Sverige tilbyr en annen form for luksus – en «luxury of a different nature», sier Susanne Andersson, administrerende direktør i Visit Sweden. Så hva har da Sverige å by på av reisemål, smaker og opplevelser som er av en annen type luksus enn den du finner i Sveits? Her er noen eksempler: Svensk gull Sveits har en av verdens største gullreserver. I Sverige, derimot, finner du kantareller – eller skogens gull, som svenskene kaller dem. Hver høst drar folk på skattejakt etter de gylne soppene. I sesong finner du dem i skogen stort sett overalt, men svenskene har gjerne sine egne steder som de vet leverer. Hvis du vil øke dine egne sjanser for å finne gull (og være sikker på at du plukker riktig type sopp), kan du leie en soppguide. Lykke til med jakten! Sandbanker Om du er interessert i imponerende, historiske banker, er Sveits landet å reise til. Men hvis du foretrekker å rusle nedover strender og sandbanker, burde du reise til Sverige. Med 48 000 kilometer kystlinje, og mer enn 100 000 innsjøer, er dette virkelig en verden av vann. Utforsk skjærgården i Østersjøen, svøm i det klare, salte vannet på vestkysten og ta et dypp i en elv eller en innsjø. Alt sammen rike opplevelser som ikke koster én krone! Svenske lysshow I Sveits kan du oppleve spektakulære lysshow laget med projeksjoner og LED-lys, men i Sverige trengs ikke strøm for å lage et fantastisk show. Hver vinter gir nemlig den mørke himmelen i nord noen forestillinger som er til å miste pusten av. Å se nordlyset danse over himmelhvelvingen med sine grønne og lilla nyanser, er noe alle burde oppleve minst én gang i livet. At lysshowet foregår i vakkert vinterlandskap, gjør det ikke akkurat verre. Nordlyset kan dukke opp fra september til april, og det sies at denne vinteren kommer til å by på de mest intense showene på mange år. Ses vi der? Les mer her: https://visitsweden.com/sweden-not-switzerland/ Pressekontakt Ebba Ekelund, PR Nordics at Visit Sweden ebba.ekelund@visitsweden.com Om Visit Sweden: Visit Sweden har det offisielle oppdraget fra den svenske regjeringen om å markedsføre Sverige som reisemål. Vår visjon er at Sverige innen 2030 er verdens mest bærekraftige og attraktive reisemål bygget på innovasjon. Nå mer enn noen gang, må målrettet reise være meningsfylt, bevisst og skape varig verdi med hensyn til våre gjester, for lokalsamfunnet og planeten vår. Velkommen til Sverige. |
Examples from publications around the world:
RTS1 (Swiss National TV & Radio) section:
https://www.rts.ch/play/tv/12h45/video/la-confusion-entre-suisse-et-suede-agace-les-2-pays–mais-la-suede-a-decide-de-sen-amuser-dans-sa-nouvelle-campagne-touristique?urn=urn:rts:video:14424501
Swiss Neue Zuricher Zeitung: https://www.nzz.ch/panorama/schweden-lanciert-eine-neue-tourismus-kampagne-das-land-will-nicht-mehr-mit-der-schweiz-verwechselt-werden-ld.1762358?reduced=true
French Le Figaro with 34.7 million digital readers: http://www.lefigaro.fr/voyages/cela-ne-peut-plus-durer-la-suede-ne-veut-plus-qu-on-la-confonde-avec-la-suisse-20231024
American Forbes with about 27 million digital readers/month: https://www.forbes.com/sites/brittanyanas/2023/10/24/sweden-to-tourists-stop-getting-us-mixed-up-with-switzerland/amp/
Swiss 20 Minuten with about 3.5 million people in reach: https://www.20min.ch/video/schweden-vs-schweiz-so-hebt-sich-die-schweiz-von-schweden-ab-887188084156
Italian Corriere della Sera with about 3.4 million unique readers: https://video.corriere.it/video-virali/ora-basta-svezia-non-svizzera/8d5d6162-7258-11ee-a352-bdb9090063b6
Swiss Watson with about 1.8 million users: https://www.watson.ch/videos/!41197
Swiss Tages Anseiger with about 675,000 readers: https://www.tagesanzeiger.ch/viraler-tourismus-spot-schweden-veraeppelt-schweiz-wir-schlagen-hygge-zurueck-261780902257
Swiss Radio FM1 with about 176,000 listeners: https://www.radiofm1.ch/videos/unsere-antwort-auf-schweden-154438051
Some of the many hundreds of comments Visit Sweden received during the first days of its #swedennotswitzerland initiative:
Due to GDPR, the individuals’ names have been omitted, but the comments are available on Visit Sweden’s social channels.
«Absolutely love this campaign, Congrats Sweden! I hope that our Swiss authorities will respond appropriately to your launch of negotiations.»
«One country, Swedenland!»
«You have IKEA, Switzerland had Ingvar Kamprad.»
«Well done Sweden, I love this! Tak from Switzerland, hoping to visit again.»
«Good campaign. Simple and funny. It’s good for both countries. Cheers from Switzerland…!»
«I should receive Swedish citizenship in exchange for my Swiss one»
«You have Stockholm – We have Stockhorn (mountain)»
«Switzerland should support this division by launching the initiative «Switzerland (not Sweden).»
«Switzerland gets cheese and Sweden gets the cheese slicer.»
«I am a Swiss citizen, and you have my full support.»
«Here in Switzerland we get chocolate and cheese, you get meatballs and Minecraft.»
«I would like to make it popular that, although the differences between Sweden and Switzerland are highlighted, we strive for fraternal cooperation. For example, Sweden has the furniture, Switzerland has the Swiss army knife to put it together.»
More press information
Campaign Site: https://visitsweden.com/sweden-not-switzerland/
Press contacts: https://corporate.visitsweden.com/press-influencers/
Free Press images from Visit Sweden: https://contentbank.visitsweden.com/selection/674f233f19c5645253134b7809d1cc17
More about the initiative: https://news.cision.com/visit-sweden/r/uk-version–do-you-mistake-sweden-for-switzerland–you-re-not-alone–sweden-wants-to-end-this-confus,c3859893
-Visit Sweden
Visit Sweden has an official assignment from the Swedish government to market Sweden as a destination. Our vision is that Sweden by 2030 is the world’s most sustainable and attractive destination built on innovation. Now more than ever, purposeful travel needs to be meaningful, conscious and creating lasting value with regard to our guests, the local community and our planet. Welcome to Sweden, a destination of a different nature.