SJ Norge tar fra juni 2020 over Trafikkpakke 2 fra eksisterende operatør Vy Tog. Trafikkpakken består av Dovrebanen og Nordlandsbanen, samt fem underliggende strekninger. Dermed flytter SJ sine interessser nnordover i Norden. For få år siden gikk det svenske toget «Alfred Nobel « fra Stockholm til Berlin og en linje gikk fra Syd-Sverige
Trafikkpakke 2 er den andre delen av den norske persontogtrafikken som avreguleres, og SJ starter å trafikkere strekningene i midten av juni 2020. Allerede i dag trafikkerer SJ strekningene Stockholm – Oslo, Gøteborg – Halden og Stockholm – Narvik.
- Vi er utrolig stolte over den tilliten vi er gitt fra Jernbanedirektoratet. Vi gleder oss til å sette i gang med planleggingen for å videreutvikle togtilbudet for de reisende på de syv strekningene, sier Berit Kjøll, styreleder i SJ Norge og Trafikkpakke 2 er den andre delen av den norske persontogtrafikken som avreguleres, og SJ starter å trafikkere strekningene i midten av juni 2020. Allerede i dag trafikkerer SJ strekningene Stockholm – Oslo, Gøteborg – Halden og Stockholm – Narvik.
– Vi er utrolig stolte over den tilliten vi er gitt fra Jernbanedirektoratet. Vi gleder oss til å sette i gang med planleggingen for å videreutvikle togtilbudet for de reisende på de syv strekningene, sier Berit Kjøll, styreleder i SJ Norge.
– SJ har fått oppdraget fordi vi har bevist at vi er en moderne togoperatør som ligger langt fremme når det gjelder digitalisering og å finne nye løsninger for å forbedre kundeopplevelsen. Det er med glede vi omgående starter forberedelsene for oppdraget med å drive og utvikle togtrafikken i Norge.
Hun understreker at direktoratet har stilt tydelige krav på vegne av de reisende langs strekningene.
Nyheter for de reisende
SJs fremste mål er å forenkle og forbedre hele reisen for de reisende. Selskapet har også ambisjoner om å være med å utvikle togtilbud i andre regioner i Norge.
Ny nordisk operatør
SJ Norge har presentert en rekke satsingsområder selskapet kommer til å forbedre som ny operatør. Nå som det er bestemt at selskapet skal ha ansvaret for de syv strekningene, er det naturlig nok mange reisende som er spent på hva det forbedrede tilbudet innebærer. Her er noen eksempler:
- Modernisere serveringstilbudet om bord.
- Oppgradere interiør.
- Forbedre mobil- og internettdekning.
- Etablere lounger for SJ-reisende.
- Montere hjertestartere på alle tog.
- Øke kapasitet på Dovrebanen i helgene.
- Legge til rette for tilgjengelig reservepersonell i Oslo og Trondheim.
- Reservetog i Bodø og Trondheim.
- Reåpne verksted i Bodø.
- Etablere trafikkledelse i Trondheim.
Virksomhetsovertagelse
Alle som arbeider på de totalt syv strekningene vil få tilbud om å være en del av SJ Norge, som er etablert som et eget norsk selskap. SJ Norge setter umiddelbart i gang prosessen med å møte fagforeningene. Avtalen om Trafikkpakke 2 gjelder fra sommeren 2020 og frem til 2030, skriver NTB i en pressmelding.