Storebrand har utmerket seg best i forhold til Söderberg & Partners kriterier innen til bærekraftig livsforsikring. Her mottar Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand, diplomen fra Jan Kjetil Hvamstad, CEO i Söderberg & Partners.
Söderberg & Partners har for tredje år på rad gjennomført en analyse av de norske forsikringsselskapenes bærekraftsarbeid. Storebrand utmerker seg både på skade- og livsforsikring.
Hele femten skadeforsikringsselskaper og fem livsforsikringsselskaper er vurdert i årets analyse. Resultatet avdekker stor variasjon i selskapenes tilnærming til bærekraft, og hvor aktivt de jobber med dette.
– Målet med analysen er å gjøre det enklere for våre kunder å velge bærekraftige alternativ, sier Anarkali Barua, bærekraftansvarlig og analytiker i Söderberg & Partners Norge.
– Samtidig har vi et ønske om å bidra til at bransjen i enda større grad setter søkelys på bærekraft.
Forvaltning sentralt for livsforsikring
Livforsikringsselskapene er generelt flinke til å integrere bærekraftsmomenter i forvaltningen, skriver Söderberg & Partners, og forklarer: «De viktigste forskjellene finnes i påvirkningsarbeidet, der de som får grønn vurdering er betydelig mer aktive og proaktive, og jobber med tydeligere prosesser sammenlignet med de øvrige. Storebrand og Nordea er alene om å få grønt lys i årets analyse.»
Storebrand Liv er årets vinner
Söderberg & Partners skriver i sin oppsummering av analysen:
«Storebrand Liv er det selskapet som har utmerket seg best i forhold til våre kriterier når det kommer til bærekraftig livsforsikring. Selskapet har tatt en ledende rolle i bærekraftig finans og ser på bærekraft som en konkurransefordel og en mulighet til å skape kundeverdi.»
– Med vår posisjon som en av Nordens største kapitalforvaltere, ønsker Storebrand å være en pådriver for omstilling til et bærekraftig samfunn, sier Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand.
Når det gjelder påvirkningsarbeid jobber Storebrand proaktivt gjennom dialog med selskaper, og samarbeid med andre investorer, for å oppnå bærekraftige mål.
– Våre investeringer styres av klare klimamål som rapporteres til styret, og vi har en tydelig strategi for å redusere fotavtrykket fra egen drift, sier Grefstad.
– I tillegg har vi strenge krav til bærekraft i leverandørkjeden, med ambisjon om netto null innen 2050.
Söderberg & Partners bærekraftanalyse er viktig for Storebrand, både for kunder, leverandører, rådgivere og samfunnet:
– Analysen fungerer som en kvalifisering som setter oss i stand til å gi de beste rådene basert på bærekraft. I tillegg er analysen med på å vri kapitalstrømmene og normene i forsikringsbransjen i en mer bærekraftig retning. Söderberg & Partners støtter sånn sett bransjen i å nå sine mål for bærekraftig utvikling, avslutter han.
Bærekraft i skadeforsikring
Bare 2 av 15 skadeforsikringsselskap får grønn vurdering i årets analyse. Forsikringsselskapene vurderes med hensyn til i hvilken grad de integrerer bærekraft i skadeoppgjøret, risikoanalyser og anskaffelser, samt deres fokus på skadeforebyggende tiltak. Hvert forsikringsområde er analysert hver for seg. Tryg og Storebrand er de eneste to som får grønn vurdering i samtlige kategorier.
Bærekraftsarbeid i skadehåndteringen betyr for eksempel at de stiller krav til sine leverandører og samarbeidspartnere om at de reparerer, resirkulerer og gjenbruker så mye som mulig.
Mange jobber også med å spre kunnskap til kundene sine rundt skadeforebyggende tiltak, som er ekstremt viktig for å redusere miljøbelastningen. De beste selskapene utmerker seg gjennom klare og ambisiøse mål og krav.
En relativ analyse
Vurderingen fra Söderberg & Partners er relativ, noe som betyr at selskapenes bærekraftsarbeid ses i forhold til hverandre.
– Det er viktig å poengtere at vi gjør dette for å fremheve de flinke og skape en dialog med de som kan bli bedre, fortsetter Barua.
– Analysen fokuserer på de områdene som vi mener gjør en faktisk forskjell når det kommer til påvirkning av miljøet på kloden vår.
– Formålet med analysene er å skape konkurranse i markedet, drive kontinuerlig forbedring og sikre at våre kunder får løsninger som er både økonomisk trygge og bærekraftige, sier Maja Heedman, leder for Innovasjon, Analyse & Bærekraft i Söderberg & Partners.
Forsikring er et av de største innkjøpene virksomheter gjør, og valg av leverandør kan ha stor samfunnseffekt.
– Kundene har stor markedsmakt. Ved å velge selskaper som ligger i front på bærekraft, bidrar de til å fremme ansvarlige løsninger i bransjen. Dette gjør at både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet vinner, sier Heedman.