HarperCollins har valgt Strawberry Publishing som sin samarbeidspartner i Norge. Samarbeidet betyr at HarperCollins Nordic betyr at Strawberry Publishing både vil selge, markedsføre og distribuere deres HarperCollins og Harlequin-portefølje. Samarbeidet begynner offisielt 1.oktober 2019, og de første HarperCollins-bøkene blir utgitt i januar 2020.
– Vi ser fram til å jobbe tett med Strawberry Publishing. Det norske bokmarkedet er et av de beste i verden og derfor er det helt avgjørende for HarperCollins å ha en sterk posisjon. Vi har fulgt den imponerende veksten til Strawberry Publishing det siste året og har allerede rukket å bli imponert over gjennomføringskraften i organisasjonen, sier administrerende direktør Anette Ekström i HarperCollins Nordic AB.
– Vi går litt mot resten av bransjen og øker satsingen i massemarkedet hvor blant annet Harlequin finner sine lesere, samtidig er målet å etablere de sterkeste HarperCollins-forfatterne hos bokhandlerne, sier salgs- og markedssjef Julie Eikemo Prestø i Strawberry Publishing. I mai ble det kjent at hun hadde headhuntet Gina Stene som ansvarlig for Strawberrys massemarkedssatsing.
– Vi er veldig fornøyd med avtalen vi har fått til med HarperCollins. Den vil gi oss en bredere utgivelsesprofil, et større fotavtrykk i markedet og et større nettverk ute i verden, sier forlegger Jonas Forsang i Strawberry Publishing
Strawberry Publishing har på kort tid etablert seg i den norske bokbransjen med en rekke sterke utgivelser, bestselgende bøker, forfatteroverganger og oppkjøp. Forlagsgrupperingen består av Pilar, Pioner, Armada, Capitana, Canoa og Bastion, og utgir forfattere som Jørn Lier Horst, Sally Rooney, Joseph Knox, Santa Montefiore og Jojo Moyes. Strawberry Publishing, som også har etablert seg i Sverige, sikter på å passere 100 millioner kroner i 2019.
– Petter Stordalen og hans partnere har en fryktløs og framoverlent tilnærming til en bransje i stor endring. Vi er imponert over hva de har fått til i markedet på et drøyt år. De har klare tanker om hvordan de skal lykkes i et av verdens mest regulerte bokmarkeder, sier Brian Murray, President og CEO i amerikanske HarperCollins. De første HarperCollins-utgivelsene i Norge vil inkludere nye bøker fra Karin Slaughter, Don Winslow og Trent Dalton.
HarperCollins Nordic
HarperCollins Nordic er en del av forlagskonsernet HarperCollins Publishers, verdens største internasjonale forlag med kontorer i 17 land. Med en 200 år gammel historie og over 120 forskjellige merker, publiserer HarperCollins forlag cirka 10.000 titler årlig og har i dag en katalog på over 200.000 titler. HarperCollinsNordic har 40 ansatte og gir ut over 1100 titler per år i de fire nordiske landene.
Strawberry Publishing
Strawberry Publishing er en ny nordisk forlagsgruppe med forlagene Pilar, Armada, Capitana, Bastion, Pioner (tidligere Juritzen) på det norske markedet og Strawberry Förlag og Bazar Förlag på det svenske markedet. Strawberry har forfattere som Lucinda Riley, Sally Rooney, Jørn Lier Horst, Jojo Moyes, Paulo Coelho og TerryHayes i stallen sammen med et bredt spekter av andre nasjonale og internasjonale forfattere. Gruppen eies av Petter Stordalen og forleggerne Magnus S. Rønningen og Jonas Forsang. Forretningsmodellen er å publisere færre titler slik at man har kapasitet til å gi forfatterne mer redaksjonell støtte samtidig som bøkene nyter godt av mer omfattende salgs- og markedsføring.
Strawberry består av 11 selskaper som opererer innenfor ulike foretningsområder.
Konsernet investerer hovedsaklig innenfor eiendom, finans, hotelldrift og kunst.
I tillegg støtter konsernet utvalgte initiativ og organisasjoner som bidrar til et mer bærekraftig samfunn.
Strawberry eies av Petter A. Stordalen, Emilie A. Stordalen, Henrik A. Stordalen og Jakob A. Stordalen.