Flere gründere enn før pandemien, gir forventning om økt aktivitet i næringslivet. Foto: : CF-Wesenberg.

Ferske tall fra SSB viser at det var 12 prosent flere personer og foretak som var gründere i 2021 enn i 2019 – året før pandemien. – Dette er en interessant utvikling og tyder på vilje til å skape verdier. Samtidig vet vi at regnskaps-, skatte- og avgiftsregelverket blir stadig mer komplisert, slik at etterspørselen etter avanserte regnskaps- og rådgivningstjenester også forventes å øke, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Tall SSB har lagt frem i dag viser at det var 78 700 personer som startet foretak i 2021. Av disse startet 41 500 personlig eide foretak, mens 37 100 startet aksjeselskap. I tillegg var det 5 400 foretak, noen i samarbeid med personer, som etablerte andre foretak. Det var 12 prosent flere personer og foretak som var gründere i 2021 enn i 2019, året før pandemien.

Det er interessant å se tendens til økt aktivitet i næringslivet på vei ut av pandemien. Forklaringen er nok sammensatt, men bygger uansett opp under at norsk næringsliv først og fremst består av små- og mellomstore bedrifter, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge: – Av landets over 600 000 SMB-er bruker 2/3 ekstern regnskapsfører for å holde orden på økonomi, moms- og skatteregler. I tillegg har mange behov for mer avansert rådgivning. Vi har over tid sett at oppdragsmengden til landets regnskapsførere øker, og dagens tall underbygger vår forventning om videre vekst.

Nødvendig med effektiv offentlig saksbehandling.

Digitalisering av offentlige tjenester er nyttig ikke minst for gründere som starter ny virksomhet. En utfordring vi har erfart de siste månedene er imidlertid at saksbehandlingstiden til Brønnøysundregistrene har økt, noe som er svært uheldig i en oppstartsfase. Noe av det viktigste regjeringen kan gjøre for å bidra til å sikre at nye og levedyktige foretak skal kunne se dagens lys, er at offentlig saksbehandling er effektiv, sier Regnskap Norge-direktøren: – Dette innebærer også at innsats for å nå målet om redusert skjemavelde for næringslivet må fortsette. Det er dessverre tegn som tyder på at noe av dagens digitalisering av offentlige tjenester skjer ukoordinert og undergraver målet om «en dør inn» til offentlige rapportering.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*