Malingsprodusenten Jotun i Sandefjord har signert en intensjonsavtale med koreanske Hyundai Heavy Industries til en årlig verdi av rundt 400 millioner kroner. Oljefondet eier en prosent av selskapet, og sammen med det amerikanske investeringsselskapet Black Rock og en gruppe amerikanske selskaper, stemmer Black Rock og det norske Ojefondet for opp mot ti prosent av aksjene i Huyndai Holdings.

Avtalen ble undersrevet under den sørkoreanske presidentens statsbesøk i Norge forrige uke. Den innebærer at Jotun forsyner skipsverftet med sin nyutviklede skipsmaling, som ifølge det norske selskapet reduserer løsemiddelutslippene med inntil 90 prosent, skriver Jotun på sine nettsider.

– Vi er selvsagt svært godt fornøyd med avtalen med verdens største skipsverft, men enda mer fornøyd med at vi gjennom vår innovasjon kan bidra til et bedre miljø, sier Jotun-konsernsjef Morten Fon i en kommentar.

Sterk vekst i salget av rusthindrende maling er den viktigste bidragsyteren til omsetningsøkningen, sammen med prisøkninger i alle segmenter. Også salget av skipsmaling er på vei tilbake etter en periode med lav etterspørsel. I tillegg bidrar positive valutaeffekter til vekst på topplinjen.

Sandefjord, 29. mai 2019: Jotun solgte maling og pulverlakker for 6 245 millioner kroner i årets første fire måneder, en økning på ti prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet økte med over 50 prosent til 851 millioner kroner.

– Etter en lengre periode med svært krevende markedsforhold innen skipsbygging og offshore, ser vi nå en markant bedring. Jotun er en av verdens ledende leverandører av maling til disse markedene, og den globale oppgangen påvirker derfor Jotun positivt. Vi forventer at salgsveksten vil fortsette utover i 2019, ettersom aktiviteten både innen nybygg av skip og i offshoresektoren er forventet å øke gjennom året, uttaler konsernsjef Morten Fon.

Kraftig resultatforbedring

Mens resultatet i fjor var preget av lavere salg og høye råvarepriser, er driftsresultatet for årets første fire måneder kraftig forbedret og endte på 851 millioner kroner (2018: 561 millioner).

– Vi får nå betalt for jobben som er gjort med å kontrollere kostnader og kompensere for høye råvarepriser. Usikkerhet knyttet til utviklingen i råvarepriser fremover gjør at vi må fortsette å passe på kostnadene, sier Fon.

Investerer videre

Jotun investerte totalt 481 millioner kroner i eiendom, anlegg og immaterielle eiendeler i første tertial. Dette utgjør åtte prosent av omsetningen og er mer enn en dobling sammenlignet med samme periode i fjor (2018: 218 millioner). De største investeringene er knyttet til byggingen av nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, i tillegg til investeringer i økt kapasitet i Egypt og Vietnam.

Høydepunkter så langt i 2019:

  • Sterk vekst i salg og driftsresultat
  • Segmentene for industrimaling og skipsmaling på vei tilbake etter en krevende periode
  • Fortsetter å investere for fremtiden
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner)T1 2019T1 2018Endring
Driftsinntekter6 2545 658+ 10 %
Driftsresultat851561+ 52 %
Resultat før skatt792464+ 71 %

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 62 selskaper og 40 produksjonsanlegg på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Jotun hadde i 2018 en omsetning på NOK 17,7 milliarder, og har mer enn 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.

Adm. dir. Morten Fon i Jotun fotografert av Mynewsdesk

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*