Den amerikanske bilprodusenten Ford skrinlegger planen om å bygge ny fabrikk i Mexico og vil i stedet produsere elbiler i Michigan i USA.Den planlagte fabrikken i San Luis Potosi Mexico hadde en prislapp på nærmere 14 milliarder kroner, men blir nå ikke noe av. Beslutningen om i stedet å utvide fabrikken i Flat Rock i Michigan, for å bygge elbiler der, vil skape 700 nye amerikanske arbeidsplasser, skrev selskapet i en pressemelding i januar. Påtroppende president Donal Trump sa på en pressekonferanse i Trump Tower i New York onsdag ettermiddag norsk tid, at han regnet med at Geberal Motors og Fiat Chrysler ville komme etter med nye investeringer.
Historisk mange jobber
Den påtroppende amerikanske presidenten lover å skape historisk mange arbeidsplasser når han tar over som amerikansk president. Fiat Chrysler sier konsernet vil skape 2.000 nye arbeidsplasser i USA. Donald Trump har flere ganger kritisert bilprodusenter som har valgt å investere i Mexico. Bilprodusenten skriver i en pressemelding at den vil investere en milliarddollar innen 2020 i sine to fabrikker i delstaten Ohio. Fiat Chrysler lover at tre nye modeller skal produseres ved anleggene i USA. Fiat Chrysler viser nok en gang at vi vil satse på å styrke vår amerikanske produksjonsbase, heter det i en uttalelse fra bilprodusenten. Selskapet påpeker at det allerede har skapt 25.000 jobber i landet siden 2009, skriver NTB.
GM bøyer ikke av
Trump har brukt Twitter til å kritisere flere bilprodusenter som velger å produsere i Mexico og truer med å innføre en høy importavgift. Blant dem han har kritisert for å lage biler sør for grensen er Toyota, Ford og General Motors (GM). General Motors’ konsernsjef og styreleder Mary Barra(bildetI sier søndag at selskapet ikke har planer om å endre produksjonssted på grunn av press fra Trump. GM importerer et mindre antall Chevrolet Cruze fra Mexico. Barra sier imidlertid at selskapet har mye til felles med Trumps mål for handelsnæringen og jobbskaping. GM og Fords satsing på tyngre kjøretøy vil gi amerikansk bilindustri en ny æra. Då markeet falt etter år 2000, måtte amerikanske selskaper legge ned fabrikkane og den amerikanske staten måtte redde General Motors. Ford Credit og særlig GMACs (majoritetseid av CCM fra 2006) fikk problemer som følger av synkende markedsandeler for Detroit. Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker påverdensbasis inkluderer konsernet bl.a bilmerkene Ford og Lincoln. Nå vil påtroppende president Donald Trump gjenreiseden amerikanske bilindustrien, skriver Nordens Nyheter.
Kostbart jegerfly
Flyprodusenten Lockheed Martin lover tusenvis av nye arbeidsplasser i USA, til tross for at Donald Trump truer med drastiske kutt i utvikling og innkjøp av kampflyet F-35. Fredag møtte Lockheed Martins øverste leder Marilyn Hewson USAs påtroppende president i New York.
– Vi kommer til å øke arbeidsstokken i Fort Worth med 1.800 nye stillinger, og når man ser på forsyningskjeden i 45 amerikanske delstater, vil det bli snakk om tusener på tusener med nye jobber, sa Hewson etter møtet.Under samtalen med Trump la Lockheed Martin-sjefen fram flere ideer til kostnadskutt i F-35-programmet, som er det dyreste forsvarsprosjektet i amerikansk historie. Arbeidet med å utvikle det nye kampflyet F-35 startet i 2001, og for amerikanske skattebetalere vil regningen for utvikling og innkjøp lyde på minst 3.300 milliarder kroner.Levetidskostnadene for de 2.443-flyene USA planlegger å kjøpe er med dagens dollarkurs anslått til astronomiske 12.750 milliarder kroner. Norge skal kjøpe 52 jagerfly av denne typen som koster 100 milliarder mer enn samme antall av deet svenske jagerflyet Gripen .
Utviklingen av F-35 har vært preget av forsinkelser og kostnadsoverskridelser, og Trump truet i desember med å sette ned foten for Lockheed Martin. Han ba samtidig konkurrenten Boeing om å komme opp med en pris på en ny versjon av sitt F-18-kampfly.
Nær seks tusen milliarder
Oljefondet var for første gang nær 6000 milliarder kroner onsdag 11. januar, en hovedårsak er sterkere euro og dollar, og aksjekurser som stiger i USA. Norges Banks Investment Management eier aksjer for ti milliarder kroner i amerikansk bilindusstri. Fondet eier aksjer for 3,8 milliarder norske kroner i Ford Motor Company(eier 0,78%), og satser 3,5 milliarder kroner i General Motors (eierandel 0,73%). Oljefondet eier også aksjer for 2,4 milliarder kroner i Fiat Chrysler (eierandel 1,5 %), som nylig har flyttet sitt hovedkvarter til Nederland. Fiat Chrysler satser nye investeringer på utvikling av Chrysler-modellene i USA, skriver Nordic News.