Den 17. september arrangerte Sergel Nordic Talks i Oslo, moderert av Christian Hagegård, Head of Marketing i Sergel Group. Under arrangementet presenterte SEBs Amanda Sundström den nyeste Nordic Outlook-rapporten og diskuterte økonomiske trender og utfordringer i Norden. Fokus var på hvordan Sverige, Norge, Danmark og Finland håndterer ulike økonomiske forutsetninger, mens panelet fremhevet aktuelle innsikter og innovasjoner innen kredittstyring. Arrangementet ga deltakerne verdifulle perspektiver på den nordiske økonomien og fremtidige markedsutviklinger.

Muligheter og utfordringer ifølge SEB
Amanda Sundström, sjefsstrateg i SEB, ga en dyptgående presentasjon av utsiktene for de nordiske økonomiene.

Sverige har inflasjonen stabilisert seg, og Riksbanken kan nå senke renten raskt. Svensk økonomi er følsom for rentenivået på grunn av husholdningenes høye gjeld, som har holdt tilbake forbruket. Lavere renter og støtte fra finanspolitikken gjør imidlertid at svensk økonomi forventes å hente seg inn og vokse raskt de neste årene. I Norge faller inflasjonen saktere, noe som gjør at landet må vente lenger på rentekutt. Høy aktivitet i olje- og gassektoren holder imidlertid veksten oppe, og husholdningenes konsum kommer tilbake når renter og inflasjon faller de neste årene. Danmark har høy vekst, hovedsakelig drevet av farmasøytisk industri. Det sterke arbeidsmarkedet og vellykkede industrisektoren bidrar til at økonomien forventes å fortsette å vokse raskt i fremtiden. Finland sliter på sin side med svake økonomiske utsikter, innstramminger i finanspolitikken og økt sårbarhet blant husholdningene. Forbruk og eksport tar seg imidlertid noe tilbake når rentene faller og veksten øker i resten av verden.

Amanda oppsummerte: «Hvert land har ulike utfordringer, men felles er at utsiktene ser bedre ut i årene som kommer».

Sergel Connect rulles ut i Norden
Etter SEBs presentasjon om de økonomiske utsiktene flyttet fokuset til digitale SMS og betalingsløsninger. Jörgen Karlsson, sjef for Sergel Connect, deltok for å presentere tjenestens utvidelse i Norden. Etter over ti vellykkede år i Sverige fremhevet han fordelene: «Med Sergel Connect kan bedrifter lage smarte betalings- og kommunikasjonskanaler. Vi når 90 % av mottakerne innen 45 minutter, og 20 % handler umiddelbart». Med løsninger som Mobilfaktura og Sikker SMS bidrar Connect ikke bare til raskere betalinger og sikrere kommunikasjon, men også til å styrke kunderelasjonene og hjelpe kundene med å beholde sine kunder gjennom moderne, effektive verktøy.

Panelsamtale med Sergels strategiske ledere
Deretter fulgte en panelsamtale med ledere fra Sergel Group som delte sine tanker om markedets utvikling og fremtidige strategier. Sven Ingebretsen, administrerende direktør i Sergel Norge, begynte med å beskrive det stabile volumet av innkrevingssaker, men viste til at energisektoren har hatt en markant økning. Han uttrykte bekymring for den generelle økningen i gjeldsatte individer og sammenhengen mellom usikret gjeld og psykisk helse.

På spørsmål om fremtiden for Sergel understreket Sven viktigheten av å være en strategisk partner: «Vi investerer i innovasjon og digitalisering, men også i våre ansatte. Den kombinasjonen gir oss muligheten til å levere høy kundetilfredshet og mer effektive inkassoprosesser». Han understreket at bærekraftige løsninger og langsiktige samarbeid med kunder er avgjørende for Sergel, som streber etter å være «Det mest omsorgsfulle inkassoselskapet i bransjen».

Louise Matell, Head of Operation, Sergel Danmark, trakk frem den positive utviklingen i det danske markedet, hvor høyere lønn og lavere arbeidsledighet førte til færre inkassosaker. Hun understreket viktigheten av å tilpasse seg markedsendringer for å maksimere inntektene: «Det er viktig at vi utnytter markedsskiftet for raskt å løse saker og beholde kunder». Louise fremhevet også viktigheten av den menneskelige faktoren i inkasso, der du fungerer som rådgiver og lærer sluttkunder om fordelene ved å betale gjelden så raskt som mulig og konsekvensene av å ikke betale gjelden i tide: «95 % av våre sluttkunder er fornøyde med deres erfaring, som er eksepsjonell for bransjen».

Tapio Ojamo, Head of Product Management for Sergel Finland, beskrev et utfordrende finsk marked der inflasjon og høye renter påvirker soliditeten og gjør kundebevaring, spesielt i telekom- og energisektorene, stadig viktigere. Han understreket viktigheten av å tilby en smidig opplevelse for sluttkunden: «Vi tilbyr enkle betalingsløsninger, smidige distribusjonskanaler og brukervennlige nettportaler. Våre personaliserte prosesser, basert på scoring og segmentering, gjør det mulig for folk å administrere gjelden mer effektivt. Dette skaper både merverdi for bedrifter og en bedre sluttkundeopplevelse».

Niklas Ruus, CTO i Sergel Group, ga et innblikk i det svenske markedet, der gjeldsnivået fortsetter å stige til tross for at inflasjonen er under kontroll: «Antallet konkurser er rekordhøyt, og det er mange tegn på at inkassosaker vil fortsette å øke». Han understreket også at AI og automatisering er nøkkelen til å forbedre sluttkundeopplevelsen og effektivisere prosesser: «Vi utvikler vår interne kompetanse og skaper langsiktige løsninger som kommer både kunder, sluttkunder og industrien til gode».

Sammen tegnet panelet et bilde av en inkassobransje i endring, der innovasjon, teknologi og menneskelig kontakt spiller en avgjørende rolle for suksess i et utfordrende økonomisk miljø.

Neste Nordic Talks
Interessen for arrangementet var stor, og på slutten diskuterte paneldeltakerne hva partnerskap betyr for dem, et tema som vil stå i fokus for de neste Sergel Nordic Talks i november. Niklas understreket viktigheten av å forstå både data og kunders forretningsdrift for et godt samarbeid. Tapio fremhevet behovet for å tilpasse tjenestene til kundenes arbeidsmetoder. Louise understreket viktigheten av å tørre å utfordre kundene, stille vanskelige spørsmål, men også tilby kompetanse og råd, mens Sven understreket viktigheten av workshops med kundene for å finne mer effektive løsninger. Vi håper å se deg da, men inntil da kan du se videoen fra det siste arrangementet her!

Kontakt

Christian Hagegård 
Nordic Head of Marketing
christian.hagegard@sergel.com
+46 76 141 21 05

Sergel er en av de ledende leverandørene av kreditt- og inkassotjenester i Norge. Virksomhetsområdene inkluderer kredittvurdering, fakturaadministrasjon og inkasso. Det største forretningsområdet er inkasso, men selskapet er også leverandør av SMS-tjenester.

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*