Volvo, Mercedes og Audi selvkjørende i Europa. Autonomous, self driven cars.

Mens Google forsker på helt selvkjørende biler – uten en sjåfør som kan intervenere – satser de europeiske bilprodusentene mer i retning av gradvis innføring av automatisk kjøring i samspill med sjåføren. Både Volvo, Audi og Mercedes har sine egne utviklingsprosjekter for kjøreautomatikk, som leder til halvautomatiske løsninger for standardproduserte biler levert i dag. Da er det godt mulig at disse vinner kappløpet om selv-kjørende biler til hvermannsen…

Volvos DriveMe

Prosjektet til Volvo  drives i samarbeid med svenske transportmyndigheter, og denne sommeren kjører flere biler rundt i Gøteborg som kan settes på autopilot av sjåføren. I løpet av 2017 vil et hundretall slike biler kjører rundt i Gøteborg, sier Volvos mediatalsmann Stefan Effstrøm til Nordic News. Bilene er utstyrt med radar, kamera, GPS, nettkontakt for trafikkinformasjon og logikk og servosystemer for å styre, bremse og svinge.  Og alle andre funksjoner som behøves for å ha full kontroll over bilen. Bilene kan også finne parkeringsplass og parkere alene! Bilmodellene som brukes er en del av Volvos Scalable Product Architecture (SPA), og den første modellen i denne arkitekturen som vil bli tilgjengelig for almenheten, er 2014 modellen av XC90. Dog uten full automatikk.

Mercedes-Benz: Bertha

ABI research graderer MB som den beste på selvkjørende teknologi for biler i en europeisk undersøkelse, med Volvo på en solid andreplass. MBs prosjekt kalles Bertha, oppkalt etter Carl Benz’ kone. Mercedes hadde allerede på slutten av fjoråret en S500  som kunne kjøre selv både i lokaltrafikk og på motorveien, vel og merke med sjåfør som kan gripe inn. Ved hjelp av 3D digitale kart med innlagt trafikklys og trafikkskilt, klarte de å gjenskape Bertha Benzs berømte første kjøretur mellom Mannheim og Pforzheim fra 1888, men denne gangeen uten en hånd på rattet. Bilen, en modfisert S500, var utstyrt med stereokamera, ultralyd og 360 graders radar for å kunne oppdage alle kjente og ukjente objekter og hindringer. Mercedes-Benz har også kommet langt med en autopilot-versjon for lastebiler. På det området er MB ganske alene blant de kjente bilprodusentene.

For en mer teknisk og grundig gjennomgang av S500 Intelligent Drive, se  denne videoen.

Audi

Audi har sin implementering av ADAS system – Advanced Driver Assistance – som bygger på adaptive cruise control, nattsynskamera, kjørefeltkontroll og  kollisjonsunnvikelsessystem. De har også en helautomatisk parkeringsfunksjon. Adaptive Cruise Control, som gjør at bilen holder seg automatisk i korrekt avstand til bilen foran, kan du få idag. De andre funksjonene vil nok dukke opp i standardmodeller etterhvert, men de ivrigste må nok belage seg på å vente en stund på disse godbitene.

 

 

Denne artikkelen har 1 kommentar

  1. Pingback: Volvo med egen hybridmodell for Norge — Nordic News

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*