Ny adm. Jacob Schram i Norwegian har bred erfaring fra Alimentation Couche-Tard, eier av Circle K. Konserndirektør Geir Karlsen går tilbake som finanssjef(CFO) i Norwegian, skriver Nordens Nyheter.
Det har vært en fantastisk utvikling og et stort privilegium å lede den europeiske delen av et så viktig, globalt selskap. Jeg er stolt over å ha bygget et fremgangsrikt selskap og et sterkt lederteam i Europa, sa europasjef i Circle K Jacob Schram ifølge Alimentation Couche-Tard.
En suksesshistorie
Jacob Schram begynte i Statoil Detaljhandel i 1996, ledet etableringen av Statoil Retail Europe, sammenslåingen Statoil Energy & Retail og børsnoteringen av Statoil Fuel & Retail i 2010. Etter at Couche-Tard kjøpte selskapet i 2011, har Jacob Schram sittet i konsernledelsen med ansvaret for operasjonen i ni europeiske markeder og en høyt kvalifisert organisasjon.
Han var drivkraften bak den globale merkevarestrategien og lanseringen av Circle K som globalt varemerke i 2015, som har vært en stor suksess, også i Europa.
Øker inntektene
Norwegians trafikktall for oktober viser at enhetsinntektene økte for syvende måned på rad. Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen seks prosent. Samtidig gikk fyllingsgraden opp med vel to prosent.
Totalt 3 118 722 passasjerer fløy med selskapet denne måneden. Den totale trafikken (RPK) var ned tre prosent og kapasiteten (ASK) var ned fem prosent. Fyllingsgraden var på 87,1 prosent, opp 2,1 prosentpoeng.
– Vi er godt fornøyd med at enhetsinntektene fortsetter å øke samtidig som vi fyller flyene godt og leverer bedre punktlighet. Vi har justert ruteporteføljen og kapasiteten for denne vinteren for å sikre at vi er godt posisjonert for å møte etterspørselen. Oktobertallene viser at vi fortsetter å levere på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.
Selskapet har denne måneden redusert CO2-utslippene til 67 gram per passasjerkilometer, en reduksjon på 8,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor til tross for at MAX-flyene er på bakken og selskapet har vært tvunget til å leie inn eldre fly. Norwegian har en av de mest moderne og drivstoffeffektive flyflåtene i verden med en snittalder på 3,8 år. Selskapet har redusert utslippene per passasjer med hele 30 prosent siden 2008. Hadde kun Norwegians egne fly blitt regnet inn i utslippstallene ville reduksjonen vært enda større for oktober.
Norwegian gjennomførte 99,7 prosent av de planlagte flygningene i oktober. Punktligheten var på 83,3 prosent, opp 3,6 prosentpoeng. Selskapets bruk av innleiefly påvirket punktligheten negativt også denne måneden.