
Styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted Media er fotografert av Stiftelsen Tinius.
Schibsted Media har inngått avtale om å kjøpe TV4 i Sverige og MTV i Finland fra Telia. Stiftelsen Tinius bidrar betydelig til transaksjonen.
– Avtalen om oppkjøp av TV4 og MTV er i tråd med Schibsted Medias strategi om å vokse i Norden og å styrke seg innenfor lyd og levende bilder, sier styreleder i Stiftelsen Tinius, Ole Jacob Sunde.
– TV4 og MTV er store og viktige aktører i det svenske og finske mediemarkedet, og vi er stolte over at Schibsted nå skal overta eierskapet. De komplementerer Schibsteds øvrige virksomhet på en god måte, både innen nyheter, underholdning og sport. I konkurransen mot de digitale plattformselskapene er sterke redaksjonelle medier som produserer innhold av høy kvalitet avgjørende – både for å være attraktive og for å styrke det offentlige ordskiftet, fortsetter Sunde.
– Dette er nettopp den typen investeringer vi som eiere skal engasjere oss i. Oppkjøpet av TV4 og MTV vil gi Schibsted Media en ny og sterk posisjon innenfor lyd og levende bilder i Norden. For oss er dette en langsiktig og strategisk investering som styrker Schibsted Media og mediehusene for fremtiden.
– En av styrkene vi har i Stiftelsen Tinius er at vi kan tenke langsiktig og har kapital til å ta modige valg. Det har vår historie de siste 20 årene vist, og det viser vi igjen nå når vi bidrar til et stort, langsiktig oppkjøp for Schibsted Media. Slik vil vi fortsette å ta ansvar for den nordiske medieutviklingen, sier Sunde.
En av våre styrker i Stiftelsen Tinius er at vi kan tenke langsiktig og har kapital til å ta modige valg. Det viser vår historie de siste 20 årene, og det viser vi nå når vi bidrar til et stort, langsiktig oppkjøp for Schibsted Media. Slik vil vi fortsette å ta ansvar for den nordiske medieutviklingen.
Vi er ikke nye i TV-bransjen. Vi var en av initiativtagerne til TV2 i Norge og vi har vært eiere i TV4 tidligere. Distribusjon av innhold skjer i dag i økende grad via levende bilder og vi tror på tekst, lyd og levende bilder i kombinasjon i formidlingen fremover.
Dagens avtale vil bidra til å styrke Schibsted Media innen både brukerbetaling og annonser – , og begge deler vil fortsatt være våre viktigste inntektskilder i mange år fremover. Det forutsetter at vi har direkte kontakt med lesere, seere, lyttere, kort sagt alle brukere.
Det stiller store krav til mediene selv når det gjelder produksjonen av godt og relevant, lokalt basert innhold. Særlig i en verden hvor hva som er sant og usant blir satt på en prøve. Stiftelsen mener at redaktørstyrte medier er en demokratisk bærebjelke, fordi innholdet etterprøves og sjekkes gjennom strukturerte, redaksjonelle prosesser. Våre medier skal være pålitelige i en urolig verden.
Kjersti Løken Stavrum skal lede det nyoppnevnte styret i mediekonsernet Schibsted Media.
Før jul ble det kjent at Schibsted ASA skal selge medievirksomheten til Stiftelsen Tinius. Forutsatt at avtalen godkjennes av Schibsteds generalforsamling 26. april og øvrige vilkår er oppfylt, blir stiftelsen eneeier av det nyopprettede selskapet Schibsted Media AS. Dette forventes å skje i løpet av Q2 2024.
Schibsted Media blir dermed et selvstendig selskap med et nytt, uavhengig styre. Styret består av følgende medlemmer: