Mercedes-Benz har ikke merket noe til problemene i den kinesiske økonomien ifølge Dagens Næringsliv. Salgstall for tredje kvartal viser at den tyske bilprodusenten økte salget med 39 prosent sammenlignet med ifjor med rekordsalg i Kina. Tyske Daimler, som eier Mercedes-Benz, advarte under resultatfremleggelsen i forrige uke om at konkurransen på det kinesiske luksusmarkedet er intens. Hovedkonkurrentene er tyske selskaper med det norske oljefondet som storaksjonær, skriver Nordens Nyheter.
Stiger tretti prosent
Oljefondets aksjer i Daimler har stget med over trettiprosent det sisteåret,viser tall fra Euroinvestor.De forventer en høyere vekst i luksussegmentet for biler enn i det generelle personbilmarkedet, hvor det forventes en rundt fem prosent vekst i etterspørselen. Daimler AG,som eier Mercedes Benz, er oljefondets største investering i tysk bilindustri på 22,7 milliarder kroner en aksje som har steget 31,9 prosent på ett år ifølge Euroinvestor. Oljefondet i Kuweit,Norges Bank og amerikanske BlackRock er de tre største eierne i Daimler.
Luksussymbol
– Suksessen de har oppnådd i Kina er spektakulær. S-modellen er det ypperste luksussymbolet for kinesere, sier analytiker Tim Urquhart hos konsulentselskapet IHS til CNN. Den billigste S-modellen har en listepris på 938000 yuan (1,2 millioner kroner) i Kina, ifølge Dagens Næringsliv. Daimlers finansdirektør Bobo Uebber sier at er en voksende middelklasse i Kina som kan hjelpe luksussegmentet til å vokse mer enn massemarkedet. Volkswagen som eier Audi, selger også godt i Kina. Volkswagens aksjer som har falt 23,5 prosent på ett år, er i noen grad hentet inn ved at Audi, som eies av Volkswagen , har steget 8,7 prosent på ett år. Oljefondet satser 9,2 milliarderkroner iVolkswagen AG og har en eierandel på 1,22 prosent. Sammen med amerikanske Black Rokc( to selskaper) har oljefondet 4,14 prosent og blir dermed største aksjonærer om de opptrer som en gruppe.
Drøm for nyrike
Det dreier seg om å ta markedsandeler i Kina og i mange mange år var Audi drømmen for Kinas nyrike. Septemberstatistikkene viser at Audi økte Kina-salget med 2,9 prosent. Mercedes-Benz fikk en vekst på 53 prosent i forrige måned i Kina – mot 15,8 prosent totalt på verdensbasis. Til tross for at aksjemarkedet kollapset i Kina i sommer strømmet kunder til Mercedes-Benz bilforhandlerne. Det er de dyreste modellseriene som selger best.Den kinesiske økonomien har lagt bak seg et kvartal med den svakeste veksten siden finanskrisen i 2009 med en vekst på 6,9 prosent. Myndighetene tror de vil klare å innfri målet om en syv prosent vekst i 2015.
Enormt bilmarked
Kinaventer 6,9 prosent vekst i 2015 og nærmere sju prosent neste år. Det er innen rekkevidde, sier den kinesiske statsministern Li Keqiang, i forkant av det femte plenumsmøtet åpnet ifølge People’s Daily til avisen China Daily.. Den kinesiske sentralbanken satte ned renten og bankenes reservekrav. BMW selger også luksusbiler i Kina, og har egne produksjonsenheter i Asia. Oljefondet har satset 15,3 milliarder kroner i BMW AG, en aksje som har steget 6,9 prosent på ett år.Den franske banken BNP Paribas skriver i en ny rapport at reformer er nødvendig for å skape frem nye Banken regner med at reformer vil akselerere etter plenumsmøtet. Rentekuttet i Kina forventes er en forsmak på nye tiltak som vil bli lagt frem etter at vel 370 delegater avslutter det femte plenumsmøte i det kinesiske kommunistpartiet, der myndighetenes femårsplan frem til 2021 blir presentert, skriver Dagens Næringsliv. Nordens Nyheter skriverat oljefondets tyske bilaksjer gir et godt bidrag til den norske staten ved Finansdepartementet i Oslo.