Visa-PRM-resande-Mic(16×9) (Foto: Creative Commons)

Svindlere står i kø for å lokke deg med gavekort, eksklusive tilbud og falske butikker på nett. Men er vi så godt forberedt mot svindel som vi tror?

Har du noen gang mottatt et tilbud på e-post du synes er for bra? Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.

Parallelt med veksten i netthandel[1] blir svindelmetodene stadig mer sofistikerte. Visas Fraud Report for 2022[2] viser at nesten halvparten (48 %) av respondentene i den globale undersøkelsen er sikre på at de kan identifisere et svindelforsøk. Samtidig svarer nesten 3 av 4 (73 %) at de går fem på av ord eller uttrykk i e-poster og tekstmeldinger fra svindlere.

Mens mange forbrukere føler seg trygge på sin egen forsiktighet, svarer et stort flertall (90 %) av respondentene at de er bekymret for at venner eller familiemedlemmer kan bli offer for svindel. De største svindelfellene er vanligvis gratis giveaways, muligheten til å vinne noe, eksklusive avtaler eller tilbud der mottaker må handle raskt.

Mer enn 4 av 5 (82 %) sjekker kun de mest åpenbare detaljene for å bedømme troverdigheten til tilbudene de får. detaljer som svindlere lett kan forfalske som et firmas navn eller logo, et ordrenummer eller personalisering i form av en hilsen. Kun 60 % svarer at de sjekker at e-posten er sendt fra et gyldig adressedomene, og færre enn halvparten ser etter korrekt stavemåte (47 %).

Boomers er bedre til å oppdage svindel enn Gen Z

Mens 87 % av respondentene antar at eldre sannsynlige ofre for nettsvindel, tyder dataene på det motsatte. 8 av 10 Millennials (80 %) og Gen Z (81 %) er mer sannsynlig til å handle på et svindelforsøk, mens bare halvparten av Boomers (50 %) har samme reaksjon.

Selv om svindlere blir stadig mer kreative og sofistikerte i sine forsøk, har forbrukerne fortsatt sterke kjøpsbeskyttelser og forbrukerrettigheter. Men det krever at man handler ansvarlig på nett.

– Du kan føle deg trygg når du handler med Visa, fordi vi vet at betalingsteknologien vår bidrar til å beskytte deg mot svindel. Hvis det verste skulle skje, er det måter du kan få pengene tilbake på, avhengig av situasjonen*. For å forhindre enhver form for svindel må vi som forbrukere praktisere gode sikkerhetsvaner på nett, sier Bente Iren Josefsen, Country Manager Norge i Visa.

Her er Bentes fire tips for å forhindre nettsvindel:

  1. Hold alltid din personlige informasjon for deg selv. Dette inkluderer passord, betalingskortinformasjon og din BankID.
  2. Sjekk alltid at butikken er legitim før du handler. Søk på butikken i Google, spør vennene dine og sjekk med f.eks. Forbrukerrådet.
  3. Klikk aldri på lenker før du har bekreftet hvor lenkene tar deg.
  4. Og hvis nettbutikken ikke ber om sterk kundeidentifikasjon, kan dette være et tegn på at butikken ikke er legitim. Hvordan du betaler betyr noe.

Å sikre betalinger er en hovedprioritet hos Visa. I mer enn 60 år har selskapet holdt lav svindelrate (Visas globale svindelrate har falt med to tredjedeler i løpet av de siste to tiårene – til under 0,1 prosent[3]), til tross for økende sikkerhetstrusler og -press.

– Hos Visa er vi forpliktet til å beskytte folk mot betalingssvindel på nett. I løpet av de siste fem årene har Visa investert mer enn 10 milliarder USD i teknologi for å redusere svindel og øke nettverkssikkerheten. Vår sanntidsovervåking blokkerte over 7 milliarder dollar i falske betalinger i fjor, og hindret mange i å vite at de var i fare for en potensiell svindeltransaksjon[4], avslutter Josefsen.

*Din rett til erstatning kan være begrenset av kravets art og bankens vilkår og betingelser.

[1] SSB: Høy netthandel, men mindre kjøp av elektronikk, klær og sko

[2] Visa 2022 Fraud Report – Fraudulese: The language of fraud, conducted in partnership with Wakefield Research

[3] Visa: Outsmarting Fraudsters with Advanced Analytics

[4] Visa: New Visa Report Finds That Even Savvy Consumers Get Tripped Up by the Language of Fraud

Emner


About Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE: V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world’s most advanced processing networks — VisaNet — that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa’s innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*