Rekordpågang for refinansiering av lån.( Foto: Refinansiering.)

Refinansiering, en norsk nettbasert låneformidler, opplevde rekordstor pågang i årets første kvartal. Antall søknader om hjelp til refinansiering via tjenesten har mer enn doblet seg i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode i fjor. I løpet av årets tre første måneder mottok selskapet flere tusen lånesøknader fra hele landet, og formidlet over 800 millioner kroner i refinansieringslån gjennom sine samarbeidsbanker.

Dobling i refinansieringssøknader

Den kraftige veksten i antall søknader tyder på at stadig flere nordmenn søker trygg og effektiv hjelp for å rydde opp i egen økonomi eller rett og slett ønsker lavere renter på lånene de allerede har. Edmund Ellingsen, daglig leder hos Refinansiering, bekrefter utviklingen.

«Vi har sett en voldsom økning i folk som ønsker hjelp til å refinansiere,» sier Ellingsen.

Han forteller at henvendelsene kommer fra et bredt spekter av kunder. Mange ønsker å redusere sine månedlige kostnader, for eksempel ved å refinansiere et boliglån eller samle dyre smålån og kredittkortgjeld. Andre befinner seg i mer akutte situasjoner. «Det handler både om mennesker som ønsker å samle smålån, og om mer alvorlige tilfeller der økonomien er i ferd med å forverre seg til for eksempel tvangssalg av bolig,» forklarer Ellingsen.

Økningen i etterspørsel merkes over hele landet, fra storbyer til mindre tettsteder. Refinansiering.no tilbyr refinansiering både med og uten sikkerhet, noe som gjør at også de med svakere økonomi eller betalingsanmerkninger kan få hjelp. Ellingsen påpeker at flere nå bruker refinansiering som siste utvei for å unngå inkassosaker eller i verste fall tvangssalg av bolig. Han oppfordrer samtidig folk i økonomisk vanskelige situasjoner til å søke hjelp i tide: «Jo tidligere man tar tak i økonomiske problemer, desto flere muligheter har man til å finne en bærekraftig løsning,» sier han.

Én søknad – flere tilbud

Refinansiering.no fungerer som et bindeledd mellom lånesøkere og banker. Plattformen lar forbrukerne sende én samlet søknad som vurderes av opptil 13 forskjellige banker og finansinstitusjoner. Dette sparer kundene for tid. «Det er veldig gledelig at så mange bruker oss. Hos oss sender man én søknad, så jobber vi med 13 banker for å finne de beste mulighetene,» sier Ellingsen. Han mener denne modellen gjør refinansiering både enklere og tryggere for forbrukerne, fordi de kan få oversikt over flere tilbud uten ekstra kostnad.

Refinansiering kan blant annet hjelpe låntakere med å oppnå lavere rente eller lengre nedbetalingstid, noe som gir lavere månedlige avdrag. Samtidig understreker Ellingsen at refinansiering ikke er noen ‘kvikkfiks’ for dårlig økonomi, men et verktøy som må brukes fornuftig. Det krever disiplin og god oversikt også etter at gjelden er refinansiert, påpeker han, slik at kundene faktisk kommer i en bedre økonomisk situasjon på sikt.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*