Norwegians trafikktall for april er påvirket er av reiserestriksjoner og dermed lav etterspørsel.
I april fløy 59 431 kunder med Norwegian, noe som er ca. 18 000 flere enn på samme tid i fjor. Sammenliknet med april 2020 er den totale kapasiteten (ASK) ned 7 prosent og passasjertrafikken (RPK) opp 115 prosent. Videre lå fyllingsgraden i april på 42,2 prosent, en oppgang på 24 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
– Pandemien og reiserestriksjoner fortsetter å påvirke driften, selv om passasjertrafikken går opp sammenliknet med i fjor. Gitt at gjenåpningen i Norge og Europa fortsetter, er utsiktene for en fortsatt gradvis økning i trafikken til stede. Vi tilpasser ruteprogrammet vårt fortløpende for å dekke etterspørselen, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.
Norwegian hadde ti fly i drift i april, hovedsakelig på norske innenriksruter. Totalt gjennomførte Norwegian 97,7 prosent av de planlagte flygningene i april, og av disse var punktligheten på 97,8 prosent.
At Norwegian https://bors.finansavisen.no/fragment/quote/NAS.OSE legger bort sitt store underskuddsproblem – langdistanse – var trolig ikke én dag for tidlig for de investorene som har sagt ja til å stille med kapital i refinansieringen, skriver Finansavisen. Samlet skal 400 millioner kroner fra dagens aksjonærer, inntil 2,5 milliarder kroner i hybridkapital og den rettede emisjonen være på 4–5 milliarder kroner. Dette er oppjustert fra 4 milliarder kroner i desember 2020.Om alt går som det skal, vil innbetaling fra emisjonene komme en gang i april og dermed vil et refinansiert Norwegian være på vingene en dag i mai, skriver Nordens Nyheter.
Et viktig punkt å merke seg og som de skriver som følgende: «Eksisterende aksjonærer som eide aksjer i selskapet den 30. april 2020 vil i utgangspunktet få preferert tildeling.» Vår kommentar til dette er, er at det ikke er 100% garantert at alle aksjonærer per 30. april vil få kjøpe aksjer i forhold til eksisterende eierandel. Du behøver ikke eie aksjer i dag for å bestille nye aksjer.
Når Norwegian nå henter inn ny kapital, selger de nye aksjer for kr 1. Selskapet henter inn kroner 400 millioner. Det utstedes ikke tegningsretter som det ofte gjøres ved en emisjon. Det betyr at for å bestille aksjer gjennom emisjonen må du ta proaktive valg.Som eier av aksjer per 30. april (og registert fortsatt 5.mai), har du en prioritet i emisjonen. Dette er en slags rettighet men ikke en rettighet slik tegningsretter er, som kan kjøpe/selges i markedet.
Ett av spørsmålene vi har fått er; Vil mine eksisterende aksjer bli borte? Og svaret til det er: Nei. Du eier fortsatt disse aksjene når de nye er utstedt. Er du en av dem som eide aksjer per 31. mars vil du se at du eier tegningsretter. Disse viser kun at du har en rett til kjøp av nye aksjer, men disse tegningsrettene er ikke salgbare som det ofte er ved emisjoner. Disse er riktig at vil nulles ut idag, men de har heller ingen omsettelig verdi (ergo ikke noe problem, ref samtale med megler hos tilrettelegger).
De som eide aksjer per 30. april har nå fått to SMS’er om emisjonen, den siste idag 11.mai. Meldingen under ble sendt 11.mai til en ansatt i AksjeNorge som eier 1 aksje, skriver AksjeNorge.
Se detaljerte trafikktall for april i PDF på Norwegians hjemmeside.