I dag lanserer Regnskap Norge en oppdatert «forbrukerportal» som viser prisnivå og prisøkninger blant regnskapssystemer, målt opp mot hvor fornøyde brukerne deres er. – Portalen gjør det enklere å forstå leverandørenes prismodeller og dermed velge regnskapssystem, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.
Regnskap Norge følger utviklingen i markedet for økonomissystemer tett, og har tidligere kritisert systemleverandørene for ellevill prisøkning, som ved siste korsvei var nesten tre ganger høyere enn inflasjonen. For andre år på rad publiserer foreningen nå sammenstillinger av pris og tilfredshet knyttet til økonomissystemer.
– Vår «forbrukerportal” er nå oppdatert med den nyeste prisinformasjonen, og koblet opp mot en kartlegging som Regnskap Norge har gjort om hvor fornøyde brukerne av de ulike løsningene er. Prisnivået knyttes også opp mot behovene regnskapsforetaket eller kunden har, forteller Regnskap Norge-direktøren.
Gjør det enklere å sammenligne
– Når det gjelder økonomisystemer for mikrobedrifter og SMB-segmentet, viser Regnskap Norges undersøkelse at leverandørene stort sett publiserer god prisinformasjon på sine hjemmesider. Denne åpenheten om prising setter vi pris på, sier Aale-Hansen.
Han bemerker imidlertid at mange som skal kjøpe økonomisystem likevel vil finne det krevende å sammenligne kostnadene ved ulike løsninger:
– Leverandørene av økonomisystemer priser løsningene sine på til dels svært forskjellige måter, med lisensmodeller som har betydelige variasjoner i funksjonalitet, transaksjonsprising og andre forhold. Dette gjør at kostnadene ved ulike systemer kan være vanskelige å sammenlikne, sier han.
Lanserer «handlekurv»
For å bøte på dette, har Regnskap Norge satt sammen en «handlekurv» av elementer som representerer gjennomsnittsbehovene til selskaper av ulike størrelser, alt fra de bittesmå til de litt større. Deretter har de bedt ulike systemleverandørene om å fortelle hvor mye det vil koste slike bedrifter å bruke deres løsning.
– Det er dette materialet sammen med kundetilfredshetsundersøkelsen vi gjorde i fjor, som nå utgjør fundamentet i Regnskap Norges forbrukerportal, . Målet er å gjøre det litt enklere for kjøperne å sammenligne løsningene fra de ulike leverandørene – og litt vanskeligere for leverandørene å la prisene løpe løpsk, slik vi så tendenser til på tampen av fjoråret/begynnelsen av året, sier Aale-Hansen.
– Når det er sagt, hører det med til historien at noen av aktørene som kommer høyt opp på listen over hva løsningene koster, også scorer godt på hvor fornøyde kundene er. Dette er informasjon som det er viktig for bedrifter å ta med i betraktningen når de skal velge system. Det er jo ikke uvanlig at kvalitet koster litt mer, sier han.
Verst for storbedriftene
Regnskap Norge-sjefen ser langt større utfordringer – og mye mindre transparens – i markedet for økonomisystemer for større virksomheter.
– Aktørene som leverer økonomisystemer til store bedrifter, oppgir dessverre ikke prisinformasjon på sine nettsider i det hele tatt, og noen av dem har meldt tilbake til oss at prismatrisen deres er så komplisert at de ikke vil offentliggjøre den. Ingen av aktørene i dette segmentet har dessuten ønsket å bidra til Regnskap Norges prisundersøkelse, sier Aale-Hansen.
– Dette fremstår svært underlig for oss. For det første kan vi ikke se at hemmelige prismodeller tjener kundenes interesser på noen som helst måte. For det andre er den fremste oppgaven til et økonomisystem å skape orden i økonomisk informasjon, og så evner ikke de som produserer slike systemer å redegjøre for sin egen prismodell, sier han.
Resultatet er at økonomisystemer for storbedrifter ikke er representert i Regnskap Norges nye forbrukerportal. Aale-Hansen mener dette er uheldig, og foreslår at aktørene som leverer slike systemer begynner med å ta en titt på bilbransjen – og da gjerne i de litt høyere prisklassene.
– Hvis du for eksempel vil kjøpe deg en ny Audi, kan du enten laste ned produsentens prismatrise i form av en ti siders pdf-fil og sette sammen drømmebilen med penn og papir. Eller du kan gå inn på et skjema på nettsidene deres for å velge modell og tilleggsutstyr – og få et tilbud på skjermen der og da. Uansett er det lite som er hemmelig, og da blir overraskelsene færre. Dette bør også systemleverandørene etterstrebe, sier Aale-Hansen.