Direktör Bent Martini fotografert av Martin Giskegjerde

Havila Kystruten presenterte torsdag ettermiddag resultatene for andre kvartal 2024. Tallene viser økte inntekter og et positivt driftsresultat for første gang i selskapets historie, med over 58 millioner kroner i pluss.

Havila Kystrutens inntekter i andre kvartal 2024 utgjorde 369 millioner kroner, mot 172 millioner kroner i samme periode i fjor. I første halvår 2024 var inntektene 662 millioner kroner, opp fra 289 millioner kroner året før. Veksten skyldes både et høyere belegg og økt gjennomsnittlig lugarinntekt. Belegg og gjennomsnittlig inntekt per lugar har også økt i første halvår sammenlignet med fjoråret.

– Det er naturligvis positivt at vi ser en økning på inntektssiden og at vi har et høyere belegg. Det viser at vi har et produkt som flere får øynene opp for, samt at vi har klart å levere et godt produkt til de som har vært på reise med oss. Vi opplever at mottakelsen fra både kystbefolkningen og våre passasjerer er veldig positiv, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

– Dette gir oss troen på både økt salg og belegg inn mot neste år. Også fordi prisene vi har operert med i år har vært påvirket av billettsalg fra tidligere år og ombookinger til samme pris ved kanselleringene vi hadde i forbindelse med forsinket levering av våre to siste skip.

Driftskostnadene til selskapet var på 311 millioner kroner i andre kvartal, og med det hadde Havila Kystruten et positivt driftsresultat på 58,4 millioner kroner. I samme periode i fjor var driftsresultatet på minus 15 millioner kroner. For første halvår rapporterer dermed Havila Kystruten et positivt driftsresultat på 41 millioner kroner, mot minus 111 millioner kroner i samme periode i fjor.

– Det er veldig gledelig å kunne vise til et positivt driftsresultat. Det er viktig for selskapet og selskapets eiere at vi har kommet dit etter en utfordrende start på Havila Kystrutens historie, sier Martini.

– Vi har opplevd en god vekst i digitalt direktesalg gjennom egne kanaler. Vi forventer at våre moderne og mer miljøvennlige kystruteskip sammen med en fortsatt styrket merkevare, vil bidra til økt etterspørsel fremover.

I andre kvartal hadde Havila Kystrutens flåte en operasjonell oppetid på 94 %. Sammenlignet med referansetallene for kystruten fra 2017, reduserte selskapet sine CO2-utslipp med 36 % og på skipenes spisesteder ble det produsert 70 gram matavfall per passasjergjestedøgn.

– Kravet i avtalen med Samferdselsdepartementet er en CO2-reduksjon på 25 % sammenlignet med 2017, og vi er stolte av at vi klarer å levere langt over det kravet. At vi leverer såpass godt er ingen hvilepute. Vi skal redusere avtrykket vårt ytterligere, men vi har bevist at det er mulig å ta grep som har en faktisk nytte for klima og miljø i dag, ikke bare frem i tid.

– Å redusere matsvinn er også viktig for å redusere klimagasser, og det er økonomisk fornuftig. Vi er fornøyde med at vi holder matsvinnet på et nivå som er langt under bransjestandard, avslutter Martini.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*