I løpet av årets seks første måneder håndterte Posten Bring 9,4 prosent flere pakker fra netthandelen, sammenlignet med samme periode i 2023.

Etter en værhard vinter og utfordrende start på året, har aktivitetsnivået tatt seg opp i andre kvartal. I første halvår leverer Posten Bring en samlet omsetning på 12 263 mill. kroner, en økning på 341 mill. kroner sammenlignet med første halvår 2023. Justert driftsresultat i første halvår ble 201 mill. kroner, en reduksjon på 27 mill. kroner mot første halvår i fjor. I løpet av årets seks første måneder ble det håndtert 9,4 prosent flere pakker fra netthandelen (B2C), sammenlignet med samme periode i 2023.

– Vi gleder oss over økt aktivitet og at det er stor etterspørsel etter våre tjenester. Bak resultatene ser vi også effektene av vårt arbeid med å holde kostnadene nede. Det har vært god vekst innen netthandelen, men med krevende markedsforhold og små marginer er det viktig at vi opprettholder høy kostnadsdisiplin fremover, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Bring.

Driftsresultatet (EBIT) i første halvår ble 261 mill. kroner, en økning på 33 mill. kroner sammenlignet med første halvår 2023. Stor usikkerhet rundt geopolitiske forhold og den makroøkonomisk utviklingen skaper redusert kjøpekraft og press på marginer og lønnsomhet i logistikkbransjen. Konsernet har iverksatt et lønnsomhetsprogram og med krevende markedsforhold vil kostnadstilpasninger få stort fokus fremover.

Netthandel fortsatt viktig vekstdriver

Konsernets omsetning i andre kvartal ble 6 293 mill. kroner, en økning på 297 mill. kroner sammenlignet med andre kvartal i 2023. Justert driftsresultat ble 213 mill. kroner i andre kvartal, en økning på 91 mill. kroner mot samme periode i 2023.

De utfordrende værforholdene i starten av året medførte ekstra kostnader for å holde driften i gang. Løpende kostnadstilpasninger og gjennomføring av tiltak har bidratt til å holde kostnadsutviklingen nede, på tross av fortsatt høy prisvekst.

Logistikk

Omsetningen fra logistikkvirksomheten ble 9 776 mill. kroner i første halvår, en økning på 299 mill. kroner sammenlignet med samme periode i 2023. Pakkevolumet fra netthandel (B2C) økte med 9,4 prosent i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Veksten i pakker fra netthandelen fortsetter og spesielt fra netthandelsplattformer i Kina, mens bedriftsmarkedet har vært preget av svake markedsforhold. Justert driftsresultat for logistikkvirksomheten ble 246 mill. kroner i første halvår, en reduksjon på 50 mill. kroner i forhold til samme periode i 2023.

Post

Omsetningen fra postsegmentet ble 2 886 mill. kroner i første halvår, en økning på 72 mill. kroner sammenlignet med samme periode i 2023. Volumene til adressert post fortsatte å falle, med en nedgang på 12,8 prosent for første halvår, målt mot samme periode i fjor. Volumene til uadressert post falt tilsvarende med 15,0 prosent. Dette ble delvis motvirket av en positiv volumvekst for Norgespakken på 22,1 prosent i årets første halvår, som hovedsakelig var drevet av økt aktivitet fra bruktplattformer som Finn og Tise.

Justert driftsresultat for postsegmentet ble 69 mill. kroner i første halvår, en økning på 35 mill. kroner sammenlignet med samme periode i 2023. Den positive resultatutviklingen for adressert post kommer hovedsakelig av en god kostnadsutvikling i kombinasjon med økt volum fra avisdistribusjon.

I årets seks første måneder var 90,1 prosent av adressert post fremme innen tre dager, og for andre kvartal var det tilsvarende på 91,4 prosent. Dette var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Sykefraværet som 12 måneders trend viste 7,0 prosent, som er 0,4 prosentpoeng høyere enn på samme tid i fjor. Antall personskader gikk opp. Skadefrekvensen som 12 måneders trend endte på 7,1 som er noe høyere enn samme tid i fjor.

Nøkkeltall 2. kvartal 2024 (2. kvartal 2023 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 6 293 (5 995)

Justert driftsresultat (MNOK): 213 (122)

Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 281 (121)

Nøkkeltall 1. halvår 2024 (1. halvår 2023 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 12 263 (11 922)

Justert driftsresultat (MNOK): 201 (229)

Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 261 (227)

Egenkapitalandel %: 29,9 (30,8)

Avkastning på investert kapital/ROIC %: 5,6 (3,1) *)

Posten Bring AS er en ledende nordisk logistikkaktør som skal gjøre hverdagen enklere og verden mindre. Våre mål er å gi de beste kundeopplevelsene med høy kvalitet og tillit. Vi skal være den mest attraktive arbeidsplassen, være ledende på innovasjon og bærekraft, og en drivkraft i omstillingen til et lavutslippssamfunn.

Konsernet møter markedet med to merkevarer; Posten for det norske folk og Bring for bedrifter og all virksomhet utenfor Norge.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*