Innovative produksjonsprosesser akselererer utviklingsplanen for Polestar 5 ved at både karosseri og plattform bygges unisont, som signifikant reduserer tradisjonell produksjonstid.

GØTEBORG, SVERIGE – 15. februar 2022. Polestar, den svenske produsenten av elektriske premiumbiler med høy ytelse, bekrefter at den kommende Polestar 5, en elektrisk firedørs Grand Tourer, skal bygges på en spesialtilpasset plattform av limt og varmeherdet aluminium.

Limt og varmeherdet aluminium er lett og stivt, som sørger for overlegne egenskaper og miljøfordeler. Tidligere har denne teknologien vært arbeidsintensiv og vanskelig å benytte i masseproduksjon av biler uten å forringe kvaliteten. Polestar har mer enn 280 ingeniører med erfaring fra Formel 1, lavvolumbiler og sportsbiler, som arbeider i hjertet av Storbritannias Motorsport Valley i den engelske regionen Midlands, og nå har ingeniørteamet løst utfordringen ved å utvikle en raskere produksjonsprosess som produserer både karosseri og plattform unisont.

Som et resultat av nye materialer og teknikker involvert, er komplett plattform og karosseri forventet å bli lettere enn biler i mindre bilsegmenter, som bidrar til forbedret rekkeviddeeffektivitet, reell elektrisk rekkevidde og dynamisk respons, samtidig som de høyeste sikkerhetsstandarder opprettholdes.

«Vårt britiske FoU-team er blant Polestars viktigste ressurser,» sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar. «Kombinasjonen av deres ingeniørevner og teknologiske ferdigheter sørger for at vi kan utvikle avansert, lettvekts sportsbilteknologi med et kreativt tankesett og innstilling som omfavner innovativ ingeniørkunst. Dette kommer til å skille Polestar fra mengden i de kommende årene.»

Ved å utvikle denne teknologien videre for Polestars første egenutviklede plattform, blir Polestar 5 med sine fire dører, designet med høy vridningsstivhet som er overlegen vridningsstivheten til tradisjonelle sportsbiler og superbiler med to dører. Beslutningen om å utvikle en spesialtilpasset plattform vil også sørge for at merkevaren kommer på markedet med en produksjonsmodell som er tro mot Precept-konseptet som inspirerte den.

«Vi viste at vi ville at denne bilen skulle være lett, vi viste vi ønsket høy kvalitet og vi viste vi ville ha dette raskt,» sier Pete Allen, leder av Polestar sin britiske FoU-avdeling. «Denne arkitekturen sørger for overlegen dynamikk og sikkerhetsegenskaper, med lavteknologiske investeringer som er overførbare til masseproduksjon.»

Fem hundre ingeniører

Utviklingen av Polestar 5 forsetter, med en global innsats som er ledet av en voksende FoU-avdeling i Storbritannia, som forventes å øke til omtrent 500 ingeniører i løpet av de kommende månedene, og vil fortsette å spille en nøkkelrolle i forsterkingen av Polestar sine interne FoU-ressurser. Ytterligere detaljer om Polestar 5 slippes løpende etter hvert som YouTube-serien «Precept: Fra konsept til bil» dokumenterer i detalj hvordan Polestar Precept utvikles til en produksjonsklar bil.

  • En plattform av limt og varmeherdet aluminium (Bonded Aluminium) som er utviklet internt av de mer enn 280 ingeniørene i Polestar sitt britiske FoU-team basert i Coventry, England; demonstrerer Polestars industriledende ingeniørkompetanse og FoU-kapasiteter.
  • En spesialtilpasset aluminiumplattform åpner nye spennende muligheter for Polestar, og sørger for at den kommende Polestar 5 får klasseledende dynamikk, stivhet og sikkerhetsegenskaper.
  • Innovative produksjonsprosesser akselererer utviklingsplanen for Polestar 5 ved at både karosseri og plattform bygges unisont, som signifikant reduserer tradisjonell produksjonstid.
  • Det voksende FoU-teamet i England forventes å øke til 500 ingeniører i løpet av de kommende månedene.

__Fremtidsrettede uttalelser

Noen uttalelser i denne pressemeldingen kan oppfattes som “forward-looking statements”, etter definisjon i The United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. “Forward-looking statements”, eller fremtidsrettete uttalelser, omhandler generelle uttalelser om fremtidige hendelser, finansielle situasjoner eller driftsytelse av Polestar Performance AB og/eller tilknyttede selskaper eller Polestar Automotive Holding UK Limited. I noen tilfeller kan slike fremtidsrettete uttalelser identifiseres gjennom terminologi som kan, burde, forvente, intendere, skal, estimert, forutse, tro, mulig, prognose, potensiale, plan, søken, fremtid, forslag eller fortsette, eller negativt ladet versjoner av disse vilkårene eller varianter av dem eller lignende terminologi. Slike fremtidsrettete uttalelser er underlagt risiko, usikkerheter og andre faktorer som kan forårsake at resultater avviker materielt fra de uttrykte eller impliserte fremtidsrettete uttalelsene. Ingenting i denne pressemeldingen skal betraktes som en representasjon fra noen person om at de fremtidsrettede uttalelsene som er fremsatt her vil bli oppnådd, eller at noen av de overveide resultatene av slike fremtidsrettede uttalelser vil bli oppnådd. Du bør ikke stole på fremtidsrettede utsagn, da de kun gjelder datoen de blir gitt. Verken Polestar Performance AB og/eller dets tilknyttede selskaper eller Polestar Automotive Holding UK Limited påtar seg noen plikt til å oppdatere disse fremtidsrettede uttalelsene.

Ingen tilbud og ikke-oppfordring

Denne pressemeldingen er ikke er tilbud eller oppfordring til å kjøpe sikkerhet i Polestar Performance AB og/eller av tilknyttede selskap eller av Polestar Automotive Holding UK Limited. Det skal heller ikke være noe salg av slike verdipapirer i noen form eller jurisdiksjon der et slikt tilbud, oppfordring eller salg ville være ulovlig før registrering eller kvalifisering i henhold til verdipapirlovene i en slik form eller jurisdiksjon. Ingen tilbud om verdipapirer skal gis unntatt ved hjelp av et prospekt som oppfyller kravene i United States Securities Act av 1933, med endringer.

CEO Thomas Ingelath Polestar i Gøteborg(Foto: VolvoCars/Polestar)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*