Polestar 0-prosjektet betyr en helt klimanøytral bil innen 2030. Polestar 0-prosjektet vil drive “design mot null”-fokuset ved å eliminere utslipp og ikke ved å kompensere gjennom planting av trær.I Polestars første årlige gjennomgang, publisert i april 2021, kunngjør det svenske elektriske bilmerket sitt ambisiøse mål om å lage den første virkelig klimanøytrale bilen innen 2030.
- Polestars CEO argumenterer for at klimanøytralitet krever en helt ny tilnærming, og at innovasjon og teknologi er avgjørende for måloppnåelse
- Unik bærekrafterklæring på produkter som vil gjør det enklere for forbrukere, samt oppfølging av CO2e[1]-fotavtrykk og risikomineraler
Volvo Cars og Geely Holding
Polestar er et uavhengig Svensk premium elektrisk bilmerke etablert av Volvo Cars og Geely Holding etablert i 2017. Polestar har spesifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars og drar nytte av betydelige stordriftsfordeler som et resultat. Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er tilstede i ti globale markeder iEuropa, Nord Amerika og Kina. Det norske oljefondet har en eierandel i kinesiske Geely Holding.
Polestar 0-prosjektet vil sikte på å kutte karbonutslipp ved å endre måten biler lages på, i stede for å bruke tradisjonelle prosesser og deretter plante trær som kompensasjon for CO2e-utslipp. Tilnærmingen vil omfatte samarbeid i hele utvinningsprosessen og verdikjeden, fra leverandører til forhandlere. Miljøeksperter har advart om at motregning ikke er bærekraftig i det lange løp. Spørsmål rundt den langsiktige lagringskapasiteten for skog og jord forblir ettersom en skog kan hogges ned, ødelegges av brann eller endres av klimaendringer.[2][3]
– Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag. Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
– Vi er elektriske, så vi trenger ikke å bekymre oss for forbrenningsmotorer som produserer giftige utslipp – men det betyr ikke at jobben vår er gjort. Vi vil nå jobbe for å utrydde alle utslipp som stammer fra produksjonen. Dette er en historisk og spennende tid for bilprodusenter. Nå har vi muligheten til å gripe øyeblikket, gjøre situasjonen bedre og vi må tørre å bygge drømmen om klimanøytrale, sirkulære og vakre biler, sier Polestars bærekraftsjef, Fredrika Klarén.
Klimatiltak er allerede innlemmet i hele Polestar-virksomheten, og klimamål er integrert i Polestar-ansattes bonussystem.
Erklæring om produktets bærekraft
Bærekrafterklæringer, som man oftest ser i næringer som mat og mote, vil bli brukt på alle fremtidige Polestar-modeller. Det vil starte med Polestar 2 ved å avsløre karbonavtrykk og spore risikomaterialer. Merking vil vises på selskapets nettside og i Polestar Spaces, noe som setter en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.
– Forbrukerne er en stor drivkraft i overgangen til en bærekraftig økonomi. De må få de riktige verktøyene for å kunne ta informerte og etiske beslutninger. Det gjør ting veldig mye klarere. I dag forlater Polestar 2 fabrikkportene med et karbonavtrykk. I 2030 vil vi presentere en bil som ikke gjør det, avslutter Ingenlath.
[1] Karbondioksid ekvivalent (CO2e), “Carbon dioxide equivalent” eller “CO2e” er et begrep for å beskrive ulike klimagasser i en felles.
[2] https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/11/SRCCL-Full-Report-Compiled-191128.pdf