Instabank la denne uken frem resultatet for fjerde kvartal 2018. Banken hadde et netto resultat før skatt på 10,4 MNOK i Q4 2018, opp 175 % fra samme kvartal i 2017. Utlånsveksten for kvartalet var 271 MNOK, opp med 20 % fra Q4 2017, skriver Mynewsdesk.

«Med et kontinuerlig fokus på skalering og kostnadseffektivitet er vi godt fornøyd med å øke lønnsomheten samtidig som vi lanserer i et nytt marked», sier Robert Berg Adm. Dir. i Instabank.

Banken opplevde sterk vekst utenfor Norge i 2018 og dekker nå tre markeder med 30 fulltidsansatte fra kontorlokalene på Skøyen i Oslo. Skalerbar geografisk ekspansjon er en sentral del av Instabank sin strategi.

Den 7. desember 2018 ble det også annonsert at Instabanks styre har besluttet å søke svensk bankkonsesjon og banken vurderer også andre domisil alternativer i parallell.

I tillegg til geografisk markedsekspansjon jobber banken kontinuerlig med utviklingen av nye produkter for å øke kundelojalitet og lønnsomhet. Salgsfinansiering fortsetter å være en viktig kanal for banken og bidro til en økning av lånekunder med over 17 % i Q4. Ved utgangen av 2018 hadde Instabank over 30 000 låne- og sparekontokunder.

Nøkkeltall i kvartalet:

  • Solid utlånsvekst: 271 MNOK i Q4 2018, opp 20 % mot Q4 2017
  • Netto utestående lån: 2 482 MNOK i Q4 2018, opp 88 % mot Q4 2017
  • Innskudd på 2 832 MNOK i kvartalet, opp 57 % mot Q4 2017
  • Sum inntekt på 54,2 MNOK i kvartalet, opp 69 % mot Q4 2017
  • Q4 2018 netto resultat før skatt på 10,4 MNOK (8,3 MNOK etter skatt), opp 175 % fra Q4 2017
  • Samlet egenkapital på 484 millioner MNOK, opp 71 % mot Q4 2017
  • Avkastning på egenkapital på 7,5 % mot 3,2 % i Q4 2017

Det avholdes presentasjoner av Q4 2018 resultatet:

– i Oslo den 8. februar 2019 kl. 09:00 i Olav Vs gate 5 (SpareBank 1 Markets). Påmelding til corporateaccess@sb1markets.no tlf. 24133707

– i Stavanger den 8. februar 2019 kl. 13:00 i Bjergsted Terrasse 1 (SR Bank). Påmelding til hps@sb1markets.no tlf. 97179082

Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i sitt marked – og har et kompromissløst fokus på tilgjengelighet, enkelthet og innovasjon.

Instabank tilbyr i dag gunstige spareprodukter, forsikringer og usikrede lån til privatpersoner i Norge, Finland og Sverige. I tillegg jobber teamet hele tiden med å utvikle nye produkter og tjenester.

”Vi tenker ikke som en bank, vi tenker som deg.”

>Adm. dir. Robert Berg i Instabank(Foto: Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*