André Knüppel blir ny CEO i ODA. Tidligere konsernsjef Poad vil fortsette som rådgiver for styret. Fremover skal selskapet styrke veksten i Oda Norge og Mathem og øke fokuset på LaaS (Logistics-as-a-Service).

Ifølge den ferske Dagligvarerapporten 2025 økte netthandel med 12,3 prosent i fjor, mot en langt svakere vekst på 5,5 prosent i tradisjonell dagligvare.

Ifølge tallene fra Nielsen hadde netthandelen en omsetning på 6 milliarder kroner i 2024, en økning på 1,3 milliarder over de siste tre årene. Netthandel fortsetter å øke sin andel av omsetningen i totalmarkedet for dagligvarer, og utgjorde 2,3 prosent av markedet i fjor.

– I 2024 vokste Oda med 15 prosent fra året før og har beholdt samme fart inn i 2025. Oda er vekstvinner i dagligvaremarkedet nå. Flere og flere innser at det å gjøre ukeshandlingen fra sofaen og få varene levert på døra, lønner seg for både tidsklemma og lommeboka, sier André Knüppel, administrerende direktør i Oda.

I de siste to utgavene av VGs matbørs har Oda kommet på en knepen andreplass, begge ganger foran Kiwi. Oda befester dermed sin posisjon som en av de billigste lavpriskjedene i det norske markedet. Denne uken arrangerer Oda dessuten sin første lokalmatuke.

I tillegg til sterk vekst, har Oda-konsernet tidligere meldt at faste kostnader ble kuttet med 800 millioner NOK i 2024.

Dagligvarerapporten utgis av Nielsen og dekker den historiske strukturutviklingen for den delen av dagligvareomsetningen som NIQ dekker i Norge. Oda er plassert i kategorien Netthande

Oda legger bak seg et godt år

I 2024 satte Oda Norge nye salgsrekorder og vokste med 15 prosent. I Sverige styrket Mathem økonomien betydelig ved å implementere Odas automasjon, som har økt effektiviteten med 112 prosent. Samtidig halverte konsernet de faste kostnadene, tilsvarende rundt 800 millioner NOK.

− På vegne av styret vil jeg takke Chris for hans solide og stabile lederskap det siste året. Oda Norge og Mathem har gjennomgått betydelige og nødvendige endringer på svært kort tid og har tatt viktige skritt i retning av økt lønnsomhet, sier Jesper Højer, styreleder i Oda Group.

Store muligheter i LaaS

Den europeiske dagligvarebransjen har ennå ikke lyktes med å løse den komplekse utfordringen med å gjøre dagligvarer på nett lønnsomt. En av hovedårsakene er lav effektivitet i operasjonen på lagrene. Odas automasjon er regnet for å ha den høyeste effektiviteten i markedet og tilbyr høy produktivitet til en lavere investeringskostnad sammenlignet med konkurrerende systemer. For øyeblikket oppnår Oda Norge en UPH (units per hour) på 275, og selskapet opplever økt interesse for modellen. Av den grunn ønsker Oda å styrke satsingen på LaaS og ser det som naturlig at ny CEO har solid erfaring innen LaaS og B2B.

− Jeg er stolt av hva Oda Group har oppnådd det siste året, og jeg vil takke styret og kollegaer for godt samarbeid. Det har vært en glede å kunne bidra med min erfaring og sikre at Oda Norge og Mathem er et bedre sted nå enn de var for et år siden. Jeg ønsker André all mulig lykke til i sin nye rolle som CEO og ser frem til å fortsette å støtte styret i Oda, sier Chris Poad.

Andre Knüppel kommer fra stillingen som COO i Oda og har jobbet i Oda og Mathem i åtte år. Tidligere har Knüppel jobbet med endringsledelse og operasjonell forbedring på tvers av ulike bransjer, inkludert bilindustri, fornybar energi og logistikk. Før han begynte i Oda, var han med på å grunnlegge og lede C2U, et konsulentselskap spesialisert på Lean-metodikk og forretningstransformasjon. Han har også hatt ledende stillinger i Renewable Energy Corporation (REC), Johnson Controls og SAAB Automobile AB.

− André har vært sentral i utviklingen av teknologien til Oda og kjenner selskapet svært godt. Jeg og resten av styret er sikre på at Andrés innsikt og erfaring vil være avgjørende for å lykkes i selskapets neste faste, sier Jesper Højer, styreleder i Oda Group.

−Jeg gleder meg masse til å ta fatt på nye oppgaver i Oda. Jeg har stor tro på både Oda og Mathem og gleder meg til å styrke LaaS-satsingen sammen med alle de dyktige og gode folka som jobber her og ikke minst våre samarbeidspartnere opp gjennom årene, sier André Knüppel

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*