I dag ble Fords første rallyinspirerte elbil, Mustang Mach-E Rally vist frem uten kamuflasje for første gang. Med en tilpasset drivlinje hentet fra råskinnet Mach-E GT, skal den helelektriske nyheten levere 880 Nm og opptil 487 HK.
– Dette er et eksempel på lidenskapen og kreativiteten til vårt Model e-team. Vi har alltid utforsket nye muligheter innenfor Performance, og kombinasjonen av et rallytilpasset understell, to elektriske motorer og råtøff styling gjør Mustang Mach-E Rally til en helt særegen Performance-bil. Den vil garantert begeistre kundene, sier Donna Dickson, sjefsingeniør for Mustang Mach-E.
Etter å ha hatt en global førstegangsvisning på Goodwood Festival of Speed tidligere i år, ble elbilen i dag for første gang vist frem uten kamuflasje på IAA Mobilty, den internasjonale bilutstillingen i München i Tyskland.
Mustang Mach-E Rally blir tilgjengelig for bestilling tidlig i 2024.
Hevet understell og spesialtilpassede fjæringer
Nye Mach-E Rally har fått et unikt understell som er hevet 20 millimeter sammenlignet med Mustang Mach-E GT. Den er også utstyrt med spesialtilpassede fjæringer, avanserte MagneRide®-dempere og 385 millimeter bremseskiver foran med rødmalte Brembo-merkede kalipere.
Rallyversjonen kommer med en tilpasset versjon av drivlinjen til råtassen Mustang Mach-E GT – med to elmotorer og firehjulstrekk – som har som mål å levere minst 880 Nm og opptil 487 HK. Mustang Mach-E Rally har et litium-ion-batteri med 91 kWh utnyttbar batterikapasitet.
Mustang Mach-E Rally kommer med hvite 19 tommers rallyinspirerte lettmetallfelger, inspirert av Fords lange rallyhistorie. Sammen med 235/55 R19 Michelin CrossClimate2-dekkene får du enda bedre grep på løst underlag.
For bedre å tåle grus og annet underlag, har Mustang Mach-E Rally fått ekstra beskyttelse for elmotoren foran og bak. Beskyttelsesfolie til dører og hjulbuer samt skvettlapper er også tilgjengelig for å unngå at lakken skal bli skadet.
Kommer med unikt RallySport Drive Mode
Mach-E Rally er også den første Ford som kommer med deres RallySport Drive Mode. Dette er et system som er utformet for kjøring på lukkede rally-løyper. Det tilpasser elbilens elektroniske kontrollsystemer for å tillate større sladder, en mer lineær gassrespons for bedre kontroll og aggressiv demping for bedre håndtering i svinger. Føreren vil også merke hvordan kjøremoduset i kombinasjon med de nye dekkene gjør at bilen yter maksimalt på snø og andre glatte underlag.
For å teste den nye helelektriske rallyinspirerte elbilen bygde Ford en egen rallybane i Michigan. Banen ble designet av rallycross-veteraner for best mulig å etterligne det bilen kan bli utsatt for i den virkelige verden. Her ble prototypen av Mustang Mach-E Rally kjørt hardt i rallytester – for å være sikker på at bilen skal tåle så tøff bruk i praksis som den er utviklet for.
Tøff og rallyinspirert – både utvendig og innvendig
Med en tøff bakspoiler inspirert av Focus RS, unike kontrastdetaljer, svart tak og en stilig front står nye Mach-E Rally ut i mengden. Den leveres som standard med to racingstriper som kompletterer de dristige fargene nyheten kommer med. Den kan bestilles i fargene Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green og den iøynefallende Grabber Yellow. Mach-E Rally kan også fås i Star White eller den nye lakkfargen Glacier Grey.
I kupeen harmonerer interiørdesignet med de ikoniske hvite felgene. Her er det glanshvite detaljer på rattet og i toppen av seteryggen til sportssetene. Du finner også hvite kontrastsømmer på dashbordet, på rattet og på dørene. «Mach-E Rally» er også preget inn i bilens Ford Performance sportsseter.
– Med Mach-E Rally lar vi kundene våre få tilgang til våre rike rallycrosstradisjoner. Det tar vår Mustang til et sted den aldri har vært før, til grus- og jordveiene. Den vil levere en kjøreopplevelse ulikt noe annet. Dette er ekte kjøreglede, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.
Se video av nye Mustang Mach-E Rally her:
https://www.youtube.com/embed/ClaT2MnkYd4