Anne Sösteby i Ford Norge leverer nye modeller(Foto: Mynewsdesk)

Ford har tatt i bruk kunstig intelligens for automatisk å slå av og på firehjulstrekk på nye Kuga. Drivstoffbesparelsene med det nye systemet er rundt 6,5 %, i henhold til Fords egne data.

– Firehjulstrekk er ikke lengre bare for å kjøre under de tøffeste forholdene. Det gir en ekstra trygghet, spesielt på vinterføre. Når vi utviklet nye Kuga Hybrid og det nye firehjulstrekksystemet vårt med kunstig intelligens, sparer du både penger på drivstoff og får samtidig alle fordelene med firehjulstrekksystemet.

Med det intelligente «All-Wheel-Drive»-systemet (AWD) på nye Kuga Hybrid overvåkes det kontinuerlig hvilke hjul som har best feste ved hjelp av sensorer rundt hele bilen.

Kreftene fra bensinmotoren og den elektriske motoren blir sømløst fordelt mellom for- og bakaksel for smidigst mulig fremdrift og best mulig respons i svinger. Justeringene skjer lynraskt. I situasjoner hvor forhjulene mister grepet, kan systemet sende 100 % av kreftene til bakhjulene.

Algoritmer og en rekke sensorer styrer AWD-systemet

Det avanserte AWD disconnect-systemet bruker også en dedikert elektronisk styringsenhet og algoritmer for å avgjøre om kreftene til bakhjulene kan kobles helt fra, for eksempel ved landeveiskjøring når det er varmt og tørt. Dette gjør at Kuga Hybrid bare bruker forhjulene til fremdrift og dermed også mindre drivstoff.

Vel så viktig er det at AWD disconnect alltid er forberedt på lynraskt å koble på igjen kreftene som går til bakhjulene om det er behov, eller snart vil bli behov for trekk på alle fire.

Tar avgjørelser på 10 millisekunder

AWD disconnect overvåker løpende informasjon fra bilens systemer som antispinn og de blokkeringsfrie bremsene for raskt å fange opp om hjulet spinner og slipper. Systemet fanger også opp aktiviteten til vindusviskerne og utendørstemperaturer for å registrere værforholdene. Systemet kan også fange opp om Kuga Hybrid trekker en tilhenger for å ta en avgjørelse på bare 10 millisekunder.

Algoritmene tar alle mulige variabler med i vurderingen før den treffer en beslutning. Det skjer på akkurat samme måte som mennesker kler på seg etter hva slags vær som er varslet, hvilke årstid det er og hvor vi skal.

– For Kuga betyr det at det intelligente firehjulstrekksystemet ikke kobles inn bare fordi de automatiske vindusviskerne slår seg på. Algoritmen tar også inn informasjon fra en rekke andre sensorer før den tar en avgjørelse på om den skal koble inn firehjulstrekk eller ikke. Det skjer ekstremt mye raskere enn det et menneske er i stand til å gjøre, sier Ford Driveline Applications Supervisor, Scott Beiring.

Utviklet for å gi en engasjerende kjøreopplevelse

Nye Ford Kuga hybrid kombinerer en 190 HK 2,5-liters Atkinson bensinmotor med en elektrisk motor som forbedrer ytelsene, reduserer drivstofforbruket og lar deg kjøre korte distanser kun på elektrisitet. Litium-ion batteripakken på 1,1 kWt lades via regenerativ bremsing, enten via motorbrems når bilen triller eller når man bremser, og av bensinmotoren. Alt skjer automatisk og er tilpasset ulike kjørescenarier.

Med nye Kuga hybrid fås nå SUV-en – som tilbyr klasseledende plass og det siste av førerassistanseteknologier – både som ladbar hybrid, full hybrid og mild hybrid.

I tillegg er Kuga tilgjengelig med Fords 2,0-liters EcoBlue diesel i kombinasjon med firehjulstrekk. Denne kommer også med det nye systemet AWD disconnect som tar i bruk kunstig intelligens for å spare drivstoff.

Ford har tatt i bruk kunstig intelligens for automatisk å slå av og på firehjulstrekk på nye Kuga. Drivstoffbesparelsene med det nye systemet er rundt 6,5 %, i henhold til Fords egne data.

– Firehjulstrekk er ikke lengre bare for å kjøre under de tøffeste forholdene. Det gir en ekstra trygghet, spesielt på vinterføre. Når vi utviklet nye Kuga Hybrid og det nye firehjulstrekksystemet vårt med kunstig intelligens, sparer du både penger på drivstoff og får samtidig alle fordelene med firehjulstrekksystemet.

Med det intelligente «All-Wheel-Drive»-systemet (AWD) på nye Kuga Hybrid overvåkes det kontinuerlig hvilke hjul som har best feste ved hjelp av sensorer rundt hele bilen.

Kreftene fra bensinmotoren og den elektriske motoren blir sømløst fordelt mellom for- og bakaksel for smidigst mulig fremdrift og best mulig respons i svinger. Justeringene skjer lynraskt. I situasjoner hvor forhjulene mister grepet, kan systemet sende 100 % av kreftene til bakhjulene.

Algoritmer og en rekke sensorer styrer AWD-systemet

Det avanserte AWD disconnect-systemet bruker også en dedikert elektronisk styringsenhet og algoritmer for å avgjøre om kreftene til bakhjulene kan kobles helt fra, for eksempel ved landeveiskjøring når det er varmt og tørt. Dette gjør at Kuga Hybrid bare bruker forhjulene til fremdrift og dermed også mindre drivstoff.

Vel så viktig er det at AWD disconnect alltid er forberedt på lynraskt å koble på igjen kreftene som går til bakhjulene om det er behov, eller snart vil bli behov for trekk på alle fire.

Tar avgjørelser på 10 millisekunder

AWD disconnect overvåker løpende informasjon fra bilens systemer som antispinn og de blokkeringsfrie bremsene for raskt å fange opp om hjulet spinner og slipper. Systemet fanger også opp aktiviteten til vindusviskerne og utendørstemperaturer for å registrere værforholdene. Systemet kan også fange opp om Kuga Hybrid trekker en tilhenger for å ta en avgjørelse på bare 10 millisekunder.

Algoritmene tar alle mulige variabler med i vurderingen før den treffer en beslutning. Det skjer på akkurat samme måte som mennesker kler på seg etter hva slags vær som er varslet, hvilke årstid det er og hvor vi skal.

– For Kuga betyr det at det intelligente firehjulstrekksystemet ikke kobles inn bare fordi de automatiske vindusviskerne slår seg på. Algoritmen tar også inn informasjon fra en rekke andre sensorer før den tar en avgjørelse på om den skal koble inn firehjulstrekk eller ikke. Det skjer ekstremt mye raskere enn det et menneske er i stand til å gjøre, sier Ford Driveline Applications Supervisor, Scott Beiring.

Utviklet for å gi en engasjerende kjøreopplevelse

Nye Ford Kuga hybrid kombinerer en 190 HK 2,5-liters Atkinson bensinmotor med en elektrisk motor som forbedrer ytelsene, reduserer drivstofforbruket og lar deg kjøre korte distanser kun på elektrisitet. Litium-ion batteripakken på 1,1 kWt lades via regenerativ bremsing, enten via motorbrems når bilen triller eller når man bremser, og av bensinmotoren. Alt skjer automatisk og er tilpasset ulike kjørescenarier.

Med nye Kuga hybrid fås nå SUV-en – som tilbyr klasseledende plass og det siste av førerassistanseteknologier – både som ladbar hybrid, full hybrid og mild hybrid.

I tillegg er Kuga tilgjengelig med Fords 2,0-liters EcoBlue diesel i kombinasjon med firehjulstrekk. Denne kommer også med det nye systemet AWD disconnect som tar i bruk kunstig intelligens for å spare drivstoff.

Ny Kuga leveres fra Ford (Foto: Nils Petter Tanderø)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*