Skandinavias største konsulenthus innen e-handel, IMPACT, har nettopp kåret Norges beste retailer. I et felt med 68 norske retail-virksomheter fikk IKEA førsteplassen på årets Omnichannel Index. Bilde: PR.

Skandinavias største konsulenthus innen e-handel, IMPACT, har nettopp kåret Norges beste retailer. I et felt med 68 norske retail-virksomheter fikk IKEA førsteplassen på årets Omnichannel Index.

Skandinavias største konsulenthus innen e-handel, IMPACT, har nettopp kåret Norges beste retailere. Best av alle var IKEA, som vant tittelen foran Elkjøp og Electronics.

Kåringen var basert på undersøkelsen Omnichannel Index 2022, som hvert år gjennomføres av IMPACT. I den ble 277 virksomheters performance på 65 parametere analysert. Førsteplassen blant selskapene som er best til å skape en god kundeopplevelse på tvers av fysisk butikk og e-handel, gikk altså til IKEA.

– De beste norske virksomhetene i årets undersøkelse ligger klart foran konkurrentene når det gjelder å gi kundene en sømløs kjøpsopplevelse, uavhengig av hvor de befinner seg i omnikanal-flyten. Det kan for eksempel være i forhold til produktanbefalinger som er drevet av kunstig intelligens, kundeservice som på forhånd kjenner til kundens kjøpshistorikk, og personalisering i sanntid på ethvert digitalt berøringspunkt, sier Kasper Holst, som er CEO i IMPACT Group.

Fornøyd vinner

Hos vinnerne er man selvfølgelig stolte over kåringen.

– Vi er selvfølgelig veldig glade og stolte over denne utmerkelsen. Den viser at vi gjør mye riktig, og vi gleder oss til å fortsette å skape gode omnikanal-opplevelser for kundene våre, sier Olof Sidèn, som er Country Digital Manager hos IKEA i Norge.

Awareness i fokus

Resultatene fra undersøkelsen viser også at norske forhandlere ligger langt fremme når det gjelder å skape bevissthet om merkevarene deres.

– Mens forhandlere i land som Sverige og spesielt Danmark er veldig sterke på lojalitetsprogrammer, viser undersøkelsens resultater at de norske retail-virksomhetene er ekstra langt fremme når det gjelder å skape oppmerksomhet om selskapet. Det gjør de for eksempel via digital markedsføring og kundeorienterte opplevelser i de fysiske butikkene, og på den måten klarer de å posisjonere seg sterkt, uansett hvor kundene befinner seg i omnikanal-flyten, sier Kasper Holst.

Undersøkelsens 65 parametere spenner over fem faser av kundereisen: Awareness, consideration, purchase, in-store og loyalty. Der har vært mystery shoppers på besøk hos samtlige virksomheter, som har blitt tildelt en total score på 0-100.


IMPACT er et skandinavisk digitalt konsulenthus som spesialiserer seg på e-handel og jobber med digital transformasjon for noen av Europas største merkevarer. Selskapet ble etablert i 1998 i Århus og har i dag mer enn 400 ansatte ved kontorer i Århus, København, Odense, Stockholm, Beograd, Evora og Lisboa. www.impact.dk

Epicent Public Relations A/S

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*