Norwegians trafikktall for august er kraftig påvirket av reiserestriksjoner og lavere etterspørsel som følge av koronaviruspandemien. I august var kapasiteten 94 prosent lavere enn samme måned i fjor, mens fyllingsgraden var på 62,1 prosent.
1. juli gjenåpnet Norwegian 76 ruter og satte ytterligere 15 fly tilbake i drift. Gjennom sommeren er frekvenser og ruter justert fortløpende basert på endringer i etterspørsel som følge av stadig vekslende reiserestriksjoner og reiseråd fra myndighetene.
Sammenlignet med samme periode i fjor var den totale kapasiteten (ASK) ned 94 prosent, mens passasjertrafikken (RPK) var redusert med 96 prosent. Fyllingsgraden var 62,1 prosent, ned 27,9 prosentpoeng. Totalt reiste 313 316 kunder med Norwegian i august, en nedgang på 91 prosent.
Flere detaljer om driften fremover, samt siste finansoppdatering, er å finne i selskapets halvårsresultater (H1) publisert 28. august.
– Etterspørselen etter billetter påvirkes fortsatt raskt av endringer i myndighetenes reiserestriksjoner. Vi tilpasser rutenettet vårt kontinuerlig for å møte disse endringene, men det er ingen tvil om at koronasituasjonen og stadig nye reiseråd gjør det krevende å planlegge. Den langvarige krisen som har rammet alle deler av luftfarten fortsetter å skape usikkerhet i alle markeder, noe som gjør at det er helt avgjørende med tilstrekkelig likviditetsstøtte for å beskytte reiselivet, arbeidsplasser og kritisk infrastruktur i Norge over en lengre periode, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
Se detaljerte trafikktall i vedlagte pdf.
Om Norwegian
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.
I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.
Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.
Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.