Norwegians datterselskaper for piloter og kabinansatte i Norge har i dag søkt Asker og Bærum tingrett om å åpne rekonstruksjonsforhandlinger. Søknadene kommer i tillegg til den tilsvarende rekonstruksjonsprosessen i morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) som ble innledet i desember 2020 og som pågår som planlagt.
Norwegian og datterselskaper i hele konsernet er hardt rammet som følge av reiserestriksjoner og lavere etterspørsel på grunn av koronapandemien. Flere selskaper i Norwegian er allerede i rekonstruksjon i Norge og Irland. Nå innlemmes også de to selskapene for piloter og kabinansatte i Norge, Norwegian Pilot Services Norway (NPSN) og Norwegian Cabin Services Norway (NCSN) – begge heleide selskaper i Norwegian.
Den løpende driften blir ikke påvirket, og Norwegian fortsetter å fly som planlagt. Mange flygende er imidlertid permittert som følge av pandemien og et svært redusert trafikkprogram. Rekonstruksjonsprosessen påvirker ikke permitteringene eller andre forhold som berører de ansatte. Ansettelsesvilkårene for de ansatte, lønn og andre betingelser løper som normalt. Det er 520 piloter og 850 kabinansatte i de to selskapene.
– Målet med rekonstruksjonsprosessen er å komme ut av krisen som et sterkere selskap med redusert gjeld. Styrene i de to datterselskapene har sett det som formålstjenlig at de har den samme beskyttelsen som morselskapet, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.
Om Norwegian
Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Siden den gang har målet vårt vært å tilby smarte og hyggelige reiseopplevelser til lave priser.
Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, er fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for våre produkter, service og nyskapning innen luftfarten.
I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.
Norwegian tilbyr rimelige flyreiser med utmerket kvalitet i et nettverk av kortdistanseruter i Norden og til europeiske nøkkeldestinasjoner. Det er KPMG-revisoren Kieran Wallace som oppnevnt som bostyrer, eller såkalt examiner, for Norwegian-selskapene som er under konkursbeskyttelse i Irland: Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets, samt relaterte datterselskap.Norwegian Air Shuttle, det norske morselskapet, har også fått beskyttelse i Irland. Det har i tillegg også fått innvilget konkursbeskyttelse i Norge.
Nå søker Norwegian konkursbeskyttelse for piloter og kabinansatte. Fristen for Norwegian er fortsatt 25. februar 2021, skriver Nordens Nyheter.
Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.