Norwegian har signert en intensjonsavtale med Air Lease Corporation (ALC) om å lease seks Boeing 737 MAX 8-fly. Disse kommer i tillegg til de tre 737 MAX 8-flyene Norwegian allerede har avtalt å lease fra ALC, hvor ett allerede er levert. Flyene skal leveres til Norwegian om kort tid, i god tid før sommersesongen 2023. Nordens Nyheter antar at det er samme avtale om å overtale fly som ligger i en pressemelding fra Norwegian.

Norwegian har signert en intensjonsavtale om å leie seks Boeing 737 Max 8 fly fra flyleasingselskapet ALC. Flyene har tidligere vært fløyet av Flyr, skriver E 24.

– Disse moderne og drivstoffeffektive flyene passer godt inn i vår flåtestrategi. De vil også kompensere for den forsinkede flyleveransen fra Boeing denne våren, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Boeing 737 MAX 8 er omtrent 14 prosent mer drivstoffeffektiv sammenlignet med forrige generasjons fly, og bidrar dermed til Norwegians ambisiøse mål om å redusere sine karbonutslipp med 45 prosent innen 2030.

En endelig avtale forutsetter at visse betingelser oppfylles.

I januar hadde Norwegian mer enn 1,1 millioner passasjerer som er en økning på 78 prosent fra forrige år.

– Folk reiser tradisjonelt mindre i januar, og bruker isteden denne tiden på året til å bestille fremtidige flyreiser. Allikevel har vi hatt mye fulle fly spesielt på rutene til varmere strøk. I nyttårsalget solgte vi over en million seter, noe vi er godt fornøyd med. Vi ser også at den positive bookingtrenden fortsetter etter salget. Mange planlegger nå reiser i skolens ferier og for langhelgene i mai, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Årets sommerprogram omfatter 300 ruter til 114 destinasjoner. Dette inkluderer flere helt nye reisemål. Med et utvidet rutenett og nye fly i flåten fortsetter Norwegian å rekruttere nye kolleger.

– Den siste uken har vært spesiell for norsk luftfart. Jeg har stor sympati for ansatte, kunder og alle andre som berøres av Flyrs konkurs. Vi vil bidra til å få strandede passasjerer frem til sine reisemål i den grad det er plasser tilgjengelig. Vi inviterer også berørte ansatte i konkursen til å søke på våre tilgjengelige og utlyste stillinger, sier Karlsen.

Norwegian hadde 1 131 474 passasjerer i januar, 78 prosent mer enn i januar 2022. Fyllingsgraden var på 78 prosent. Kapasiteten (ASK) var 1 870 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 1 453 millioner setekilometer. I januar hadde Norwegian i gjennomsnitt 62 fly i drift, og 99,5 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i januar 85,0 prosent.

Norwegian startet året med sterkt nyttårssalg, 1,1 millioner passasjerer og en fyllingsgrad på 78 prosent i årets roligste reisemåned.

I januar hadde Norwegian mer enn 1,1 millioner passasjerer som er en økning på 78 prosent fra forrige år.

– Folk reiser tradisjonelt mindre i januar, og bruker isteden denne tiden på året til å bestille fremtidige flyreiser. Allikevel har vi hatt mye fulle fly spesielt på rutene til varmere strøk. I nyttårsalget solgte vi over en million seter, noe vi er godt fornøyd med. Vi ser også at den positive bookingtrenden fortsetter etter salget. Mange planlegger nå reiser i skolens ferier og for langhelgene i mai, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Konsernsjef Geir Karlsen fotograferrt på Fornebu(Foto: Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*