Norwegian og Widerøe har i dag inngått en intensjonsavtale som innebærer at de to norske flyselskapene vil samarbeide mye tettere på en rekke områder fremover. Det innebærer blant annet billettsamarbeid på hele rutenettet og at passasjerene kan få mulighet til å reise sømløst med begge selskapene, såkalt interlining.
Bakgrunnen for avtalen er et ønske om å gi et enda bedre tilbud til passasjerene i Norge, skape synergier og en mer effektiv drift. Norge er et svært viktig marked for begge selskaper. Widerøe flyr i hele det norske regionalnettet og Norwegian er en stor aktør på stamrutenettet. En svært stor andel av norske passasjerer er avhengig av både Norwegian og Widerøe for å komme fram til reisemålet sitt.
-Jeg er svært tilfreds med denne avtalen vi i dag har inngått med Widerøe. Vårt mål er at samarbeidet skal bli til beste for begge selskapers passasjerer, men også våre ansatte. På mange måter er den avtalen historisk, at to norske flyselskaper nå finner sammen. Selv om mye av innholdet ennå er i støpeskjeen har vi hatt en god dialog i flere måneder allerede og diskutert mange ulike områder hvor vi har en felles interesse i å samarbeide, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
Stein Nilsen har vært administrerende direktør i Widerøe siden 2015. Før dette var han rådgiver i investeringsselskapet Credo Partners i Oslo. Nilsen har lang erfaring fra ulike transportselskaper i Norge og Sverige. Han har vært leder av bakketjenestene i SAS-konsernet og i en periode leder av SAS flyvirksomhet i Norge. Han har også vært konserndirektør for persontransport i NSB og Administrerende Direktør i transportselskapet Nobina, før han i 2012 begynte i Credo Partners. Nilsen er utdannet siviløkonom fra Nord universitet og har en Master in Law fra Universitetet i Oslo. Nilsen er i tillegg styreleder for NHO luftfart og Widerøe Ground Handling AS
-Dette er en gledens dag for Widerøe og for alle våre passasjerer som er helt avhengig av å fly for å bo og leve i Norge. Med denne avtalen vil våre felles kunder kunne reise i kombinasjon med Norwegian og Widerøe, i både inn og utland. Kombinasjonen av Widerøe’s nettverk langs kysten og i Nord-Norge og Norwegians store tilbud i hele Europa vil skape mange nye reisemuligheter for våre felles kunder. Dette er et tilbud som har vært etterspurt av våre passasjerer i mange år og derfor spesielt hyggelig å kunne dele akkurat nå. Det gjenstår fremdeles et stykke arbeid før vi er helt i mål, men vi jobber godt sammen og har et felles mål om at dette skal gjennomføres så raskt som mulig, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe.
I sommer flyr Norwegian mellom 400 og 450 daglige avganger til 105 destinasjoner i 34 europeiske land.
–Det er fortsatt ledige flybilletter de nærmeste ukene, og jeg er svært fornøyd med at vi gjennomfører nær 100 prosent av alle planlagte flyvninger i ruteprogrammet til tross for en krevende sommer for luftfarten, sier Magnus Thome Maursund, konserndirektør for nettverk, prising og planlegging i Norwegian.
Til enkelte storbyer i Europa har Norwegian flere daglige avganger, og det er fortsatt ledig kapasitet til blant annet Barcelona og Murcia i Spania, Nice i Frankrike, Milano i Italia samt til Stockholm og København i Skandinavia.
I Norge er det stor pågang spesielt mellom Nord-Norge og Sør-Norge, men det er fremdeles ledig kapasitet til de fleste norske byene i selskapets ruteprogram.
Her finner du fortsatt ledige seter til storbyer:
London
4 daglige avganger fra Oslo. Ruten flys også fra Bergen, Stavanger og Trondheim.
København
5-6 daglige avganger fra Oslo.
Nice
2 daglige avganger fra Oslo. Ruten flys også fra Bergen, Stavanger og Trondheim.
Barcelona
1-2 daglige avganger fra Oslo.
Stockholm
4 daglige avganger fra Oslo.
Murcia
1 daglig avgang fra Oslo. Ruten flys også fra Bergen.
Milano
1 daglig avgang fra Oslo
Har du enda ikke bestilt reise kan du søke og finne din reise her.