Norwegians trafikktall for januar viser at om lag 640 000 passasjerer fløy med Norwegian. Økningen er betydelig sammenlignet med samme måned i fjor.
Flytrafikken i januar har vært preget av lavsesong i tillegg til utbredelsen av omikronviruset og tilhørende myndighetspålagte tiltak og restriksjoner.
—Vi vet at oppdemmet reiselyst er stor, og nye signaler om gjenåpning av samfunnet i stadig flere land virker positivt inn på hvordan reisende planlegger og bestiller reiser for denne våren og sommeren. Vi står klare til å ta imot de som vil ut og reise, og vil øke tilbudet i takt med økende etterspørsel, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Norwegian hadde 637 376 passasjerer i januar, mot 74 224 i januar i 2021. Fyllingsgraden var på 70 prosent. Kapasiteten (ASK) var 1 298 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 905 millioner setekilometer. I januar hadde Norwegian i gjennomsnitt 45 fly i drift, og 99,2 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten var på 85,9 prosent.
Norwegian la fredag fram resultatene for fjerde kvartal og foreløpige årsresultater for 2021. Etterspørselen etter flyreiser økte fra det foregående kvartalet, men ble likevel negativt påvirket av utbruddet av omikron-varianten av coronaviruset. Resultat før skatt (EBT) ble 117 millioner kroner, sammenlignet med et nettotap på 16,6 milliarder kroner i samme periode i 2020 og et positivt resultat på 169 millioner kroner i tredje kvartal, skriver Mynewsdesk i en pressemelding..
I fjerde kvartal 2021 reiste 3,1 millioner passasjerer med Norwegian, sammenlignet med 0,6 millioner i samme periode 2020, og 2,5 millioner i det foregående kvartalet. Kapasiteten (ASK) var på 4,6 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 3,6 milliarder setekilometer. Fyllingsgraden økte til 77,0 prosent, opp fra 52,4 prosent i samme periode i 2020 og fra 73,1 prosent i forrige kvartal. Ved årsslutt 2021 hadde selskapet en samlet operasjonell flåte på 51 fly.
Vedvarende kostnadskontroll
Vedvarende fokus på kostnadskontroll og likviditetsstyring i hele organisasjonen bidro til en forbedret kontantbeholdning. Ved utgangen av fjerde kvartal hadde selskapets kontantbeholdning og likvide midler økt til 7,7 milliarder kroner.
– Jeg er fornøyd med at vi effektivt tilpasser oss hyppige endringer i markedet, og for at vi kan rapportere om positiv bunnlinje og en forbedret kontantbeholdning i et kvartal som var sterkt preget av myndighetspålagte restriksjoner etter framveksten av den nye omikron-varianten. Jeg vil takke alle ansatte i Norwegian for deres stå-på-vilje og kontinuerlige engasjement. Nå ser vi fram mot en travel vår- og sommersesong hvor vi skal øke flåten til 70 fly og ha over 270 ruter til salgs. Vi gleder oss til å ønske enda flere kunder velkommen om bord igjen, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Punktligheten forteller hvor stor andel av flyene som gikk til oppsatt tid. I fjerde kvartal 2021 var denne på 87,8 prosent, en nedgang fra 94,1 prosent i samme periode 2020 og fra 91,0 prosent i forrige kvartal. I 2021 ble Norwegian kåret til det mest punktlige flyselskapet i Norden, på tredje plass i hele Europa.