Norwegian hadde over 2 millioner passasjerer i september. Regulariteten var spesielt høy på 99,7 prosent, og den høyeste siden pandemien.– September ble nok en god måned for Norwegian. Vi hadde over 2 millioner passasjerer, og den operasjonelle driften ligger i toppsjiktet i Europa. Regulariteten er den sterkeste på 18 måneder, og vi gjennomfører nær 100 prosent av alle planlagte flyvninger samtidig som punktligheten forbedrer seg. Solid og effektiv drift gir forutsigbarhet for alle kunder som velger å fly med oss, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.Norwegian hadde 2 030 052 passasjerer i september, 8 prosent mer enn i samme måned i fjor. Kapasiteten (ASK) var 3 208 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 696 millioner setekilometer. I september hadde Norwegian i gjennomsnitt 80 fly i drift, og 99,7 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Bemanningsutfordringer ved London Gatwick og nasjonale streiker i Italia er årsak til flesteparten av de flyvningene som ikke kunne gjennomføres som planlagt. Punktligheten, målt som andel avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var i september på 84,6 prosent.– Vi står ved inngangen til vinterprogrammet, og omstiller driften for å tilpasse oss kundenes reisemønstre i en periode som normalt har lavere trafikk. En tydelig trend er at destinasjoner i Sør-Europa fortsetter å være etterspurte med gode bookingtall. Samtidig er storbyferier i østeuropeiske land blitt mer populære denne høsten, sier Karlsen.Ruteslipp for sommersesongen 2024
Denne måneden åpnet Norwegian for salg av flyreiser for sommersesongen 2024. Sommersesongen går fra slutten av april til slutten av oktober, og selskapet øker antallet ruter og destinasjoner. Ruteslippet omfattet det som er Norwegians basisprogram, mens nye destinasjoner vil kunngjøres i november.
Om Norwegian
Norwegian er det største norske flyselskapet, og et av Europas ledende lavprisselskaper med rundt 4500 ansatte. Selskapet tilbyr et omfattende rutenett mellom de nordiske landene og destinasjoner i Europa.
Siden oppstarten i 2002 har mer enn 300 millioner passasjerer fløyet med Norwegian. Norwegians viktigste oppgave har alltid vært å tilby rimelige flybilletter til alle og å la folk fly med mer valgfrihet på reisen.
Norwegian er en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling i luftfarten. Selskapet har som mål å redusere CO2-utslippet med 45 prosent innen 2030. Derfor fornyer selskapet flyflåten, løfter frem bærekraftig flydrivstoff, reduserer og gjenvinner avfall og bruker vær- og vinddata for mer effektive flyvninger som sparer drivstoff. Norwegian ønsker å være det mest bærekraftige valget for passasjerene.