Norwegian hadde over 2 millioner passasjerer i juni, det høyeste antallet reisende siden juli 2022. Fyllingsgraden var på 86 prosent. Boookingtallene for sommeren er positive, det samme gjelder utsiktene for etterspørselen etter flyreiser i august og september.
– Jeg er glad for at vi i juni kunne ønske mer enn 2 millioner passasjerer velkommen på våre fly. Dette er det høyeste antallet reisende med oss så langt i år. Nå ser vi frem til å møte enda flere passasjerer i juli, som er den travleste reisemåneden i året, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Norwegian hadde 2 026 413 passasjerer i juni, 5 prosent mer enn i samme måned i fjor. Kapasiteten (ASK) var 3 130 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 686 millioner setekilometer. I juni hadde Norwegian i gjennomsnitt 78 fly i drift, og 99,6 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, målt som andel avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var i juni på 76,4 prosent. 95,5 prosent av alle flyvninger landet likevel til oppsatt tid eller inntil én time senere.
Kapasiteten i juni var den høyeste så langt i år og den vil fortsette å øke i juli. Utfordringene med trafikkavviklingen ved København lufthavn som påvirket driften i juni er forbedret. Norwegian ble i mai kåret til Europas mest punktlige flyselskap av analyseselskapet Cirium.
Styrker posisjonen som et ledende nordisk flyselskap
– Til tross for at driften ble påvirket av utfordringer med trafikkreguleringen spesielt i Danmark og Frankrike, var punktligheten som målt ved ankomst innen 60 minutter etter oppsatt tid tilfredsstillende i juni. Det viser vår evne til å levere solid drift også under krevende forutsetninger. Selv om etterspørselen etter flyreiser har vært sterk, har vi fortsatt noen ledige seter til spontane reisende som vurderer å fly med oss til varme og solfylte strøk nå i sommerferien, sier Karlsen.
Boookingutsiktene for august og september er positive, og Norwegian fortsetter å styrke sin posisjon som et ledende nordisk flyselskap. Forrige måned kunngjorde Norwegian etableringen av et felles selskap sammen med Strawberry. Målet er å gi medlemmer av ulike fordelsprogrammer større valgmuligheter enn i dag. Selskapet vil skape en felles fordelsvaluta og plattform der medlemmer kan tjene og bruke poeng på tvers. I tillegg vil andre fordelsprogrammer inviteres inn i dette samarbeidet. Norwegian og Strawberry vil ha likt eierskap i det nye selskapet. Norwegian og Strawberry har til sammen rundt 7,5 millioner medlemmer i fordelsprogrammene sine i Norden. Flere detaljer om selskapet og fordelsvalutaen vil bli gjort kjent ved lanseringen senere i år.