
Norwegians 737-800 fotografert i luften( Foto: David Charles Peacock.)
Norwegian har inngått en avtale om å kjøpe ti fly av typen Boeing 737-800. Disse er allerede en del av selskapets leasing-flåte. Kjøpet forventes gjennomført i løpet av første kvartal i år.
For Norwegian er det å eie en større del av flåten et viktig steg for å sikre forutsigbarhet, finansiell fleksibilitet og langsiktig vekst. I tillegg bidrar kjøpet til lavere kostnader.– Betingelsene vi har oppnådd er gode for Norwegian, og avtalen passer godt inn i vår langsiktige flåtestrategi. Disse flyene er allerede en viktig del av flåten vår og kommer til å fortsette flyvninger på sentrale deler av rutenettverket vårt. Kjøpet av flyene er forventet å gi reduserte kostnader på kort og lang sikt, i tillegg til å gi ytterligere fleksibilitet når vi planlegger flåte og rutenettverk fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.Avtalen forventes sluttført i løpet av første kvartal 2025. Flykjøpet vil i første omgang bli finansiert fra selskapets kontantbeholdning, og Norwegian er i prosess med å sikre langsiktig finansiering av flyene. gjennom en kombinasjon av finansieringsordninger.Norwegian forventer å bokføre en engangsgevinst på omkring 570 millioner kroner når avtalen er fullført. Gevinsten reflekterer prisen selskapet har forhandlet frem for flyene, samt reduserte leasingforpliktelser. I tillegg forventer Norwegian at avtalen medfører gjennomsnittlig årlig kostnadsbesparelse, etter finansieringskostnader, på omkring 200 millioner kroner.Avtalen ble kunngjort i denne børsmeldingen.
I februar hadde Norwegian 1 294 243 passasjerer, mens Widerøe hadde 288 304 passasjerer, totalt 1 582 547 for konsernet. Norwegians kapasitet økte med 14 prosent, mens Widerøes kapasitet var på nivå med februar 2024. Begge flyselskapene har hatt god drift og høy punktlighet i februar.
– Vi er fornøyde med å opprettholde en sterk fyllingsgrad på nesten 85 prosent, samtidig som vi har økt kapasiteten sammenlignet med i fjor. I tillegg er vi glade for å se at både Norwegian og Widerøe har forbedret punktligheten, noe som er avgjørende for våre kunder, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Kapasiteten (ASK) i Norwegian var 2 219 millioner setekilometer, opp 14 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var på 1 881 millioner setekilometer, opp 12 prosent, mens fyllingsgraden var 84,8 prosent, ned 1,2 prosentpoeng fra samme periode i fjor. Norwegian hadde i gjennomsnitt 74 fly i drift i februar.
Widerøes kapasitet (ASK) var stabil i februar, med 149 millioner setekilometer, ned 0,5 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) for Widerøe var 104 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var 70,1 prosent, opp 2,9 prosentpoeng.
Begge flyselskapene har hatt høy punktlighet etter noen utfordrende vintermåneder med mye dårlig vær. Punktligheten til Norwegian og Widerøe, målt i andel avganger innen 15 minutter av ordinær tid, var henholdsvis 84,7 og 82,6 prosent. I februar ble 99,5 prosent av Norwegians oppsatte flyvninger gjennomført, mens Widerøe gjennomførte 96 prosent av sine oppsatte flyvninger.
Klare for sommersesongen
I tiden frem mot påske forbereder både Norwegian og Widerøe den travle sommeren. Sommerprogrammet begynner i slutten av mars, og begge flyselskapene ser solid etterspørsel inn mot høysesongen.
– Vi er klare for sommersesongen, og har hittil i år mottatt tre helt nye fly fra Boeing. Etterspørselen etter påskereiser er stor, og vi anbefaler alle som planlegger å reise i påsken å bestille så raskt som mulig. Flyene fylles også godt opp i mai, med flere populære langhelger. Bookingtrenden vi nå ser lover godt for sommersesongen, sier Geir Karlsen.
Widerøe publiserer sine trafikktall i separat pressemelding som finnes i selskapets presserom.