Torsdagens ekstraordinære generalforsamling i Norwegian Air Shuttle på Fornebu, hadde har mange og vanskelige poster på torsdagens programmet. Generalforsamlingen besluttet at gjeld kunne konverteres til egenkapital. Aksjonærene sa ja til at selskapets ledelse fikk fullmakt til at en ny organisasjonsstruktur blir vedtatt. Den norske regjeringen sa nylig nei til å gi Norwegian statstøtte. Konsernsjef Jacob Schram vil nå hente hente fire friske milliarder i Norwegian. Aksjonærene sa ja til å gi Norwegians ledelse fullmakt til å redde selskapet, om KPMG på Irland godtar selskapets nye planer, skriver Nordens Nyheter. Det er mer å hente i et «going internasjonalt konsern», enn om selskapet går konkurs.
Men Norwegian har en ukjent mulig hjelper med å eiersiden. Det er grunnlegger av det amerikanske investeringsselskapet BlackRock Larry Fink, som sitter med strategiske posisjoner i flere av eierselskapene, og som har finansielle muskler bidra til å finne en langsiktig løsning for Norwegian Air Shuttle, skriver Nordic News i en analyse.
Må kutte ruter
Norwegian Air Shuttle ASA henter 80 prosent av inntektene sine fra passasjertransport. Norge er det største markedet og står for 19.9% prosent av omsetningen, USA står for 19.1%, Spania for 13.8%, Storbritannia 10.2%, Sverige 7.9% Danmark 6.8%, Frankrike 4.5%, Finland 2.8%, Italia 2.8%, Argentina sto for 1.7%, mens øvrige land sto for 13 prosent. Den ekstraordinære generalforsamlingen må ta stilling til konvertering av gjeld til egenkapital. En viktig oppgave er organisasjonsendringer der Norwegian kutter deler av rutenettet og konsentrerer seg på visse områder for å spare utgifter. Det er konsernsjef Jacob Schrams viktigste oppgave å fjerne ulønnsomme ruter fra Norwegians reiseprogram. I Nordens Nyheters anaslyse må Norwegian trolig satse på ruter i Norden og Europa.
Sterke eiere
Dermed må styreleder Niels Sedegaaard(58) og CEO Jacob Schram(56) meisle ut veien fremover med en endret organisasjonsstruktur. Trolig betyr det større satsing på Norden og Europa og kanskje fravalg av langrutene. Dette vil gi Norwegian Air Shuttle lavere kostnader på sikt. Noen av de store aksjonærene i AerCap Holdings N.V. Er Wellls Fargo og BlackRock. Black Rock er oljefondets samarbeidspartner etter årelangt samarbeid, og NBIM har aksjer for 18 milliarder kroner i den amerikanske finansinstitusjonen Wells Fargo. Vanguard Group er største eiere i Welss Fargo med 7,31 prosent av aksjene. Black Rocks største eier er nettopp The Vanguard Groupm med en eierandel på 7.75 prosent. En rekke selskaper i Black Rock-gruppen er med på eiersiden i Norwegian(indirekte).
Norwegian filed for the Irish Examinership Norwegians shareholders(Kilde: 4-traders)
Shareholders Name Equities % AerCap Holdings N.V. 331,842,814 8.92% MG Aviation Ltd. 325,745,003 8.76% BOC Aviation Limited 182,122,301 4.90% OSM Aviation Ltd. 178,122,029 4.79% Chatsworth Aviation Ltd. 168,787,395 4.54% DP Aircraft 1 Ltd. 154,189,712 4.15% UBS Financial Services, Inc. 121,577,395 3.27% Gannet Aircraft 4 Ltd. 40,164,731 1.08% M&T Aviation Ltd. 36,713,855 0.99% UBS Switzerland AG (Investment Management) 33,851,258 0.91% |
Flertall for å redde selskapet
Et flertall av aksjonærene i Norwegian stemte torsdag ja til å gi ledelsen i flyselskapet nye fullmakter for å forsøke å berge selskapet, skriver Norwegian Air Shuttle i en pressemelding. Dermed må vi forvente at store aksjonærer som har konvertert sin gjeld til aksjer vil kunne bidra med de fire milliardene Norwegian vil hente inn i en emisjon.
Black Rock er USAs største investor, som direkte og indirekte, er inne på eiersiden på aksjonærlisten ovenfor. Det norske oljefondet har investert 18 milliarder kroner i den amerikanske banken Wells Fargo, som forvalter aksjer for Oljefondet. The Vanguard Group er største eier i Wells Fargo med 7,31 prosent av aksjene. Det norske oljefondet kan eie inntil 600.000.000 aksjer i Wells Fargo i henhold til NBIMs aksjonærstatistikk. Black Rocks største eier er nemlig The Vanguard Group, med en eierandel på 7.75 prosent. Dette tyder på at Black Rock har finansiell styrke til å delta i en finansiell redningsaksjon og rekonstrksjon av Norwegian Air Shuttle. En kinesiske investor med tette bånd til den kinesiske stat, BOC Aviation Limited,er også interessert i å redde Norwegian Air Shuttle ASA, som tredje største eier i det norske selskapet ,som har sin skjebnedag i Oslo 17. desmeber 2020. Men spørsmålet er om Black Rock har vilje til å bista med sine tidligere tette bånd til det norske oljefondet.
Flight24
s kommentator Gabriel Leigh skriver at han hadde ventet at Norwegian «ville satse mer på trafikktette ruter som London,Barcelona og New York. Nordens Nyheter er kommet til motsatt konklusjon: Man må satse på Norden og Europa og dra den på det internasjonale rutenettet for å redusere kostnader.Deretter kan man bygge op lønnsomheten i flyselskapet når fremtidige reisende er vaksinert mot Covid 19.