Norwegians Boeing 787 tar av( Foto: David Peacock)

Norwegian er det eneste flyselskapet som har fått tilslag på nye slot-tider ved den britiske flyplassen Heathrow i programmet for 2020. Nyheten omtales som «uhørt», da det er uvanlig at det tildeles så mange avgangstider til bare et flyselskap på den svært travle flyplassen. Avgangstidene på London-flyplassen blant det mest verdifulle inventaret et flyselskap kan eie, skriver The Independant,. Tidligere har det blitt betalt over 50 millioner pund, tilsvarende like under 600 millioner kroner for å få tak en av de ettertraktede avgangstidene, skrev The Independent forrige uke.

Gjør flere endringer

Som en del av Norwegians strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet, gjør selskapet flere endringer i langdistanseprogrammet. Det blir flere avganger mellom en rekke europeiske og amerikanske storbyer. USA-flygningene fra Oslo opprettholdes, mens rutene fra København og Stockholm til USA og Thailand avvikles.

Norwegian har de siste månedene gått grundig gjennom det globale langdistansenettverket. Basert på etterspørselen i de ulike markedene kombinert med driftsutfordringene med Rolls Royce-motorene på selskapets Dreamlinere, avvikler Norwegian langdistanseflyvninger fra Stockholm og København fra 29. mars 2020. USA-flygningene fra Oslo fortsetter som før. Selskapet opplever stor etterspørsel på ruter fra store europeiske byer som London, Barcelona og Paris til en rekke destinasjoner i USA, og øker derfor antall avganger på flere av disse. Det er også lansert nye ruter mellom Europa og USA den siste tiden for å møte den voksende kundemassen. Norwegian tilbyr nå 50 ruter mellom Europa og USA og er største utenlandske flyselskap i New York.

– Vi evaluerer kontinuerlig rutenettverket for å sikre at vi møter etterspørselen i markedet og ser frem til å tilby reisende på begge sider av Atlanteren flere valgmuligheter og gode priser. Samtidig ser vi at langdistansemarkedet til og fra Skandinavia er lite, sammenliknet med storbyer som New York, London, Los Angeles, Paris og Roma. Skandinavia er ikke stort nok til å opprettholde interkontinentale flyvninger både fra Oslo, Stockholm og København. Vi har i lengre tid hatt utfordringer med Rolls Royce-motorene på våre langdistansefly, som innebærer at vi må ha flere fly på bakken. Dette påvirker ruteprogrammet, sier Senior Vice President Commercial i Norwegian, Matthew Wood.

Norwegians langdistansetilbud fra Oslo til USA forblir uendret. Ruten fra Oslo til Bangkok videreføres ikke til sommeren 2020. Rutene fra Oslo til Krabi og Oslo til Bangkok vurderes fortsatt for vinteren 2020.

Norwegians kort- og mellomdistanserutenett fra Oslo, Stockholm og København påvirkes ikke av endringene i langdistansetilbudet. Tidligere i høst lanserte Norwegian 16 nye ruter fra Skandinavia, syv av de fra Norge. I tillegg økte selskapet antall avganger på en rekke ruter fra flere destinasjoner i Norge, Sverige og Danmark. 

Norwegian er et av de største lavprisselskapene i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 170 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har for andre gang blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax seks ganger. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere. 

Følg Norwegian på FacebookTwitterInstagramLinkedIn og YouTube

Norwegians nye konsernsjef Jacob Schram(Foto: Circkle K)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*