Salgs og markessjef i Norwegian , Christoffer Sundby, innfører 24 timers åpent kjøp(Foto: CIrcle K)

Norwegian innfører 24-timers åpent kjøp av billetter

Norwegian øker fleksibiliteten ved kjøp av flybilletter, og innfører 24-timers åpent kjøp for alle billettyper. Ordningen gjelder fra og med i dag.

– Det siste året har vist oss at situasjonen for reisende raskt kan endre seg. Vi imøtekommer nå kundenes behov ved å gjøre billettkjøp mer fleksibelt, og øker fra 4 til 24-timers åpent kjøp. Med dette gir vi også kundene større handlingsrom i forbindelse med for eksempel tilhørende hotellbestillinger eller andre forberedelser til reiser, sier Christoffer Sundby, konserndirektør for marked, salg og kundeservice i Norwegian.

Lavprisselskapet Norwegian opererer med billetter i tre ulike kategorier, LowFare, LowFare+ og Flex. Det er varierende regler og vilkår etter hvilken billett man velger å kjøpe. Bakgrunnen for å ha ulike billett-kategorier er for å tilby kundene valgfrihet slik at hver og en kan skreddersy den reisen som passer best. Kundene kan for eksempel velge om de ønsker å reise uten bagasje, med en koffert eller to, og reisende kan også velge sitt favorittsete som et tilleggsprodukt.

Tidligere i pandemien har Norwegian innført midlertidige ordninger som kostnadsfri endring av billetter som i utgangspunktet ikke er fleksible.

Som standard blir det nå 24-timers åpent kjøp på alle billettyper ved kjøp av reiser med avreise mer enn 24 timer frem i tid. Det betyr at kundene får full refusjon om de skulle velge å kansellere sin reise innen det er gått 24 timer etter at billetten ble kjøpt.

Her kan du lese mer om de ulike billettypene Norwegian tilbyr.

Norwegian har i overkant av 2000 ansatte i Norge, og er en betydelig aktør innen reiseliv og luftfart. Norwegians rutenett dekker innenriksruter i Norge, Sverige, Danmark og Finland, samt populære destinasjoner i Europa.

Norwegians trafikktall for juli viser en fortsatt økning i antall passasjerer. Etterspørselen drives av lettelser i reiserestriksjoner og karantenebestemmelser, samt at en større andel av befolkningen er vaksinert. I juli hadde Norwegian 33 fly i drift, noe som er mer enn en dobling fra foregående måned. Rutetilbudet for høst- og vintersesongen vil økes ytterligere for å imøtekomme forventet etterspørsel.

I juli fløy 695 830 passasjerer med Norwegian, nesten dobbelt så mange som på samme tid i fjor. Sammenlignet med juli 2020 er den totale kapasiteten (ASK) økt med 104 prosent og passasjertrafikken (RPK) er opp 124 prosent. Videre lå fyllingsgraden i juli på 74,4 prosent, en oppgang på 7 prosentpoeng sammenlignet med i fjor. 

Reiser til Nord-Norge har vært spesielt populære i sommer, og selskapet økte kapasiteten til de nordlige landsdelene for å møte etterspørselen.

– I juli mottok vi det høyeste antallet billettbestillinger siden samfunnet stengte ned i mars i fjor. Kundene har vært bevisste på at reiseopplevelsen har kunnet bli noe annerledes, og de har vært godt forberedt på regler og krav ved både inn- og utreise, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.

– Vi er glade for at bookingtallene går oppover igjen, og det er godt å se at mange kolleger som har vært permitterte nå er tilbake i jobb. Selv om pandemien langt fra er over, kjenner vi på en optimisme som føles bra etter en lang tid med usikkerhet, sier Karlsen.

Norwegian hadde 33 fly i drift i juli. Totalt gjennomførte Norwegian 99,8 prosent av de planlagte flygningene i juli, og av disse var punktligheten på 88,3 prosent.

Norwegian 737 800( Foto: Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*