Den 1. april 2004 tok det aller første Norwegian-flyet til Tyskland av. Klokken 19.10 lettet DY224 fra Gardermoen i retning Berlin, med 121 passasjerer om bord. Siden da har Norwegian fløyet nesten syv millioner passasjerer mellom de to landene. Bildet av Brandenburger Tor er tatt av tysk-norsk handelskammer.

Forholdet mellom Norge og Tyskland har aldri vært bedre. Et stort antall turister, forretningsreisende og studenter reiser daglig mellom landene. Spesielt reiser mange tyskere til Norge for å oppleve norsk natur.

– Rutene mellom Tyskland og Norge har vært en suksess begge veier. Nordmenn elsker storbyturer til Berlin, München, Düsseldorf og Hamburg, mens tyskerne kommer til Norge for å oppleve naturen og «hygge». I tillegg forblir forretningsforbindelsene mellom våre to land viktige, forteller Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian.

Norwegian har i tillegg nettopp utvidet rutenettet i Tyskland. I månedsskiftet mars-april gjenåpnet flyselskapet direkteruter fra München til Alicante og Malaga. Med disse destinasjonene tilbyr Norwegian nå 24 daglige flyvninger til og fra landet.

Tette forbindelser

En studie fra Innovasjon Norge viser at så mange som 35 prosent av alle tyskere ønsker å reise til Norge i løpet av de neste tre årene. Hele tre fjerdedeler av disse ønsker å reise for å oppleve spektakulær natur og naturfenomen som nordlyset og midnattssolen.

– Når vi nå markerer 20 år med flyvninger mellom Norge og Tyskland med Norwegian, anerkjenner vi deres viktige rolle som brobygger mellom landene. Deres mål om å redusere CO2-utslippene med 45 prosent innen 2030 er beundringsverdig. Vi gleder oss til å se hvordan deres bærekraftstrategi kommer Norge til gode, spesielt i en tid da turismen fra Tyskland, Østerrike og Sveits er økende, sier Gunnhild Brumm, avdelingsleder for Innovasjon Norge i Tyskland, Østerrike og Sveits.

I tillegg til turisme er det tette forretningsbånd mellom Norge og Tyskland. Nesten 12 prosent av Norwegians passasjerer til og fra Tyskland i de første månedene av 2024, reiste med forretningsformål.

– Tyskland er en av Norges viktigste handelspartnere og Norwegians bidrag til å koble landene sammen skaper tette relasjoner som er en viktig faktor for suksess i næringslivet. Det er en glede å se at forretningsreiser er i ferd med å nærme seg nivåene før pandemien, forteller Michael Kern, administrerende direktør i Norsk-Tysk Handelskammer.

Norwegians presseavdeling sendte media nyheten om tjueårsjubileum med norsk-tysk rutetrafikk et par dager för 9. april i år. Nordens Nyheter valgte å publiserre nyheten etter datoen det tyske angrepet på Norge 9. april 1940, skriver Nordens Nyheter.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*