Konkurransetilsynet har i dag godkjent Norwegians kjøp av Widerøe. – Vi er svært glade for dagens beslutning fra Konkurransetilsynet. Vi skal nå ta fatt på arbeidet med å sikre et enda bedre tilbud til norske flypassasjerer, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.

– Vi er svært fornøyde med at Konkurransetilsynet har kommet til denne beslutningen og at våre innspill er blitt lyttet til. Oppkjøpet vil gi kundene et bedre rutetilbud, flere valgmuligheter, og vil bidra til å sikre norske arbeidsplasser. Kundene våre vil med dette kunne reise sømløst på tvers av rutenettene våre, både i Norge og internasjonalt. Vi vil få en mer effektiv drift og sikre en sterk, norsk luftfartsindustri med lokale arbeidsplasser og ryddige arbeidsvilkår, sier Geir Karlsen.

– Vi er svært glade for at Konkurransetilsynet har valgt å ta våre innspill med i vurderingen og er selvsagt utrolig fornøyd med at de godkjenner oppkjøpet, sier konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe. – Vi har stor respekt for at dette har vært en krevende sak for Konkurransetilsynet. Dokumentasjonen har vært svært omfattende. Nå gleder vi oss til å jobbe sammen med Norwegian for å kunne tilby bedre og mer konkurransedyktige reiser for de som er avhengig av fly som kollektivtransport, sier han.

– Oppkjøpet sikrer norske arbeidsplasser med norske lønns- og arbeidsvilkår, at helt kritisk kollektivtransport forblir på norske hender, og at Widerøe består som eget flyselskap og merkevare, med hovedkontor i Bodø. Bedre julegave kunne jeg ikke ønsket meg, sier Nilsen.

Utfyllende tilbud i Norge og internasjonalt

For norske passasjerer vil tilbudet bli styrket blant annet ved at Widerøes omfattende regionale rutenett og Norwegians nasjonale og internasjonale ruter knyttes tettere sammen. Widerøe dekker mer enn 40 små og mellomstore flyplasser over hele Norge, i tillegg til noen større flyplasser i Europa. Norwegian på sin side flyr i høysesongen over 300 ruter til mer enn 120 reisemål i Norden og Europa.

Norwegian er det største norske flyselskapet, og et av Europas ledende lavprisselskaper med rundt 4500 ansatte. Selskapet tilbyr et omfattende rutenett mellom de nordiske landene og destinasjoner i Europa.

Siden oppstarten i 2002 har mer enn 300 millioner passasjerer fløyet med Norwegian. Norwegians viktigste oppgave har alltid vært å tilby rimelige flybilletter til alle og å la folk fly med mer valgfrihet på reisen.

Norwegian er en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling i luftfarten. Selskapet har som mål å redusere CO2-utslippet med 45 prosent innen 2030. Derfor fornyer selskapet flyflåten, løfter frem bærekraftig flydrivstoff, reduserer og gjenvinner avfall og bruker vær- og vinddata for mer effektive flyvninger som sparer drivstoff. Norwegian ønsker å være det mest bærekraftige valget for passasjerene.

Følg Norwegian på FacebookXInstagramLinkedIn og YouTube.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian
+47 905 08 400

Widerøes pressevakttelefon
+47 989 01 500

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*