Her er en Boing 737-800 som brukes av SAS

Erna Solberg orienterte mandag Stortinget om koronasituasjonen, der hun blant annet kom inn på luftfart og Norwegian. Hun delte ikke ut noen løfter om penger til Norwegian.Statsministeren trekker frem at staten skal bruke to milliarder kroner på kjøp av flyreiser i år, at passasjeravgiften er fjernet for hele 2021, samt at merverdiavgiften er satt ned i første halvår.

– Det er kjent at regjeringen vurderer en henvendelse fra Norwegian om å bidra med kapital i restruktureringen av selskapet. Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg ifølge Dagens Næringsliv.

Norwegians styre la forrige torsdag frem selskapets nye forretningsplan basert på en enklere selskapsstruktur og et europeisk rutenettverk uten langdistanse. Planen legger til rette for et styrket og mer konkurransedyktig Norwegian som vil tiltrekke investorer og tilby et forbedret tilbud til kundene.

Norwegians nye forretningsplan baserer seg på et europeisk kortdistansenettverk. Selskapet skal tilby lave priser på innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa.

– Innenriksreiser i Norge og flygninger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.

Vil bruke femti fly

Planen er å ha rundt 50 fly i drift i disse markedene i 2021 og å gradvis øke til omtrent 70 fly i 2022. Videre skal Norwegian redusere gjelden betydelig til rundt 20 milliarder NOK og hente fire til fem milliarder NOK i frisk kapital gjennom en kombinasjon av en emisjon med fortrinn til eksisterende aksjonærer, en rettet emisjon til nye aksjonærer og andre former for egenkapital. Selskapet har mottatt konkret interesse for deltakelse i emisjonen. Norwegian har også nylig sendt en ny henvendelse til den norske regjeringen om mulig statlig deltakelse basert på den nye forretningsplanen.

– Dette er en robust forretningsplan som vil gi Norwegian en ny start. Ved å fokusere på kortdistansenettverket vårt er målet å tiltrekke investorer, ha et godt tilbud til våre kunder og ikke minst bidra til å sikre arbeidsplasser, sunn konkurranse og positive ringvirkninger for reiselivet i Norge, Norden og utover i Europa, sier Schram.

Pandemien har hatt store konsekvenser for hele luftfarten. Reiserestriksjoner har påvirket etterspørselen dramatisk, spesielt etter langdistansereiser. Hele Norwegians Dreamliner-flåte har stått parkert siden mars 2020, og det er stor usikkerhet knyttet til etterspørselen på langdistanseruter fremover. Med slike forutsetninger er ikke Norwegians langdistansedrift levedyktig, og selskapet har derfor besluttet å avvikle den. Som følge av denne beslutningen, har styrene i datterselskapene i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA, med ansatte primært knyttet til langdistanse, kontaktet insolvensbehandlere. Etter hvert som de negative virkningene av pandemien avtar og etterspørselen gjenopprettes, vil Norwegian fortsette å utvikle selskapet og se etter markedsmuligheter fremover.

– Vårt viktigste fokus nå er å bygge et sterkt og lønnsomt Norwegian slik at vi kan sikre så mange arbeidsplasser som mulig fremover. Det vil ta lang tid før etterspørselen etter langdistansereiser er tilbake, og derfor har vi valgt å konsentrere oss om et sterkt europeisk nettverk når vi kommer ut av reorganiseringsprosessen. Denne beslutningen vil dessverre påvirke mange av våre medarbeidere, og på den måten er dette en tung beslutning å ta. Jeg vil rette en stor takk til alle berørte kolleger for deres mangeårige innsats i Norwegian, sier Schram.

Kunder med flyreiser som berøres av endringene vil bli kontaktet direkte, og fremtidige reiser som kanselleres vil bli refundert. Den irske reorganiseringsprosessen og den norske rekonstruksjonen fortsetter som planlagt, og planene som ble presentert i dag er gjenstand for godkjennelse i begge disse prosessene, støtte fra kreditorer og deretter rettslig godkjennelse. Se meldingen til Oslo Børs for mer informasjon.

Kontakt for pressen: 
Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Esben Tuman, tlf. 90508400
Pressesjef i Norge, Tonje Næss, tlf. 40844647

Om Norwegian
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube

Norwegian satser på Boeing 737 800 i et europeisk rutenett(Foto: Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*