Norwegian er svært skuffet over at regjeringen ikke vil støtte selskapet med likviditet. Norwegian har vært tydelig på at det er nødvendig med støtte for å opprettholde driften gjennom koronakrisen. Selskapet går nå en svært usikker fremtid i møte, men vil gjøre alt som er i vår makt for å komme gjennom krisen og fortsette det Norwegian har gjort i snart 20 år; å sikre konkurransen i det norske markedet og sørge for at folk flest har råd til å fly. Med 25 av 140 fly i rute, tapte Norwegian nærmere en milliard kroner i tredje kvartal.
– Jeg vil først rette en stor takk til kunder, medarbeidere, Stortinget, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, obligasjonseiere, reiselivsnæringen og andre som har støttet Norwegian så langt gjennom en krevende tid. At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, er svært skuffende og oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
Norwegian har 2300 medarbeidere i Norge, i tillegg til flere tusen Norwegian-kolleger i utlandet.
– Vi heter Norwegian. Vi er norske. Vi er en del av Norge, og Norge er en del av oss. Slik har det vært i snart 20 år, og støtten selskapet har fått fra kundene har betydd utrolig mye i alle disse årene, ikke minst nå under koronakrisen. Vi tilbyr ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, ruter som ikke lar seg erstatte over natten. Det vil ta tid, og det vil få følger for konkurransesituasjonen i Norge, slik vi også har sett tidligere. Og vi ser at flyselskaper i andre land verden over, som i likhet med Norwegian er avhengige av støtte for å overleve, mottar milliardstøtte fra sine myndigheter. Med turister vi flyr inn til Norge, bidrar vi til å opprettholde 24 000 arbeidsplasser i landet og en verdiskaping på rundt 18 milliarder kroner i året. Det alene skulle tilsi at fortsatt støtte til selskapet ville vært en samfunnsøkonomisk lønnsom investering. Hvordan man kan lande på en annen konklusjon, er for meg vanskelig å forstå. Lokalt reiseliv og næringsliv har også gang på gang understreket betydningen av Norwegians rutetilbud, nå sist for to uker siden da jeg besøkte alle våre fire norske baser og også møtte politikere og næringslivet lokalt, sier Schram.
Siden koronakrisen rammet luftfarten verden over i mars, har Norwegian gjennomført en betydelig finansiell restrukturering og blant annet konvertert 18 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital. Ved inngangen av året lå det an til tidenes beste sommer for selskapet.
– Vi kunne tydelig se resultatene av arbeidet med å snu vekst til lønnsomhet som ble startet tilbake i 2018. Med ytterligere støtte for å hjelpe Norwegian gjennom en krise uten sidestykke for luftfarten, ville vi kommet ut på den andre siden som et mer bærekraftig og slankere flyselskap, med ny struktur og bedre drift. Uten støtte er veien videre brått blitt mye vanskeligere, men vi skal gjøre alt i vår makt for å komme gjennom krisen, både med tanke på våre hardtarbeidende kolleger – våre «Red Nose Warriors» – og kundene våre, sier konsernsjef Jacob Schram.
Flyruter bare i Norge
Norwegian ser seg tvunget til å permittere og redusere kapasiteten kraftig etter at den norske regjeringen avslo å støtte selskapet finansielt for å komme gjennom koronakrisen. Konsekvensene av de omfattende reiserestriksjonene myndighetene har innført er svært store, og det er helt avgjørende for Norwegian å holde kostnadene på et minimum, samtidig som selskapet jobber med løsninger for å komme gjennom krisen og overleve, skriver selskapet i en pressemelding.
– Etter dagens nedslående beskjed fra den norske regjeringen, har vi ikke noe annet valg enn å permittere ytterligere 1600 medarbeidere i Norwegian og parkere 15 av de 21 flyene vi har hatt i lufta den siste tiden. Dette er en trist dag for alle i Norwegian. Jeg beklager på det sterkeste overfor medarbeidere som nå blir berørt, men vi ser ingen annen utvei. Før koronakrisen hadde Norwegian over 10 000 medarbeidere, men de neste månedene vil kun om lag 600 medarbeidere være i arbeid. Målet er å holde seks fly i drift på innenriksruter i Norge, og jeg legger til grunn at også Norwegian får vår del av den støtten til enkeltruter som Samferdselsdepartementet har varslet, sier konsernsjef Jacob Schram.
Den kraftige reduksjonen i antall ruter innebærer dessverre også at kunder som allerede har bestilt billett med Norwegian blir berørt.
– Vi skal gjøre alt vi kan for å tilby berørte kunder alternative reiser, og jeg må bare beklage den situasjonen som har oppstått. Alle berørte kunder vil få direkte beskjed fra oss, sier Schram.
Bruker bare seksten fly
Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian sa til Nrk mandag selskapet permitterer 1600 ansatte som følge av regjeringens nei til mer statlig støtte. Man drar også ned virksomheten til å omfatte flygninger med bare 16 fly. Dermed er det trolig bare samarbeid med andre flyseskaper som kan redde flyselskapet Norwegian med 40 milliarder norske kroner i gjeld.
Både Norwegian og selskapet til Erik G. Braathen har bedt staten om finansiell støtte utover de allerede etablerte støtteordningene til bransjen. Regjeringen har besluttet at staten ikke skal bidra med særskilt finansiell støtte til disse selskapene. Norwegian har bedt om støtte i milliardklassen, skriver regjeringen.no i en pressemelding,
Luftfarten er inne i en dyp krise, både nasjonalt og globalt, og mye tyder på at det vil forbli slik en stund framover. Regjeringen har siden nedstengingen i mars hatt tett dialog med bransjen og har sammen med Stortinget fått på plass en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen: Fritak fra en rekke avgifter, statlig kjøp av flyruter for å sikre et minimumstilbud, merkompensasjon til eksisterende kjøpsruter (FOT), støtte til ikke-statlige lufthavner og en garantiordning på opptil 6 milliarder kroner.
Samlet sett utgjør statens ekstraordinære bidrag til luftfarten i Norge så langt i 2020 hele 14 milliarder kroner.
I tillegg til dette har Norwegian Air Shuttle ASA («Norwegian») bedt staten om flere milliarder i støtte, mens Erik G. Braathen har bedt om statlig støtte som del av finansieringen av et nytt norsk flyselskap som Braathen og et miljø rundt han arbeider med å bygge opp.
Mange generelle støtteordninger
-Vi mener at statens hovedhensyn om et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten også fremover vil bli ivaretatt i det norske luftfartsmarkedet. Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende. Aktørene i norsk luftfart kan også trekke på mange av de andre generelle ordningene vi har lagt fram, sier næringsminister Iselin Nybø (V).
– Fly er en helt sentral del av transporttilbudet i et langstrakt land som Norge, og vi ønsker å bidra til å sikre en konkurransedyktig luftfartsbransje også etter koronapandemien. På kort sikt er statens mål at det eksisterer et nødvendig minimumstilbud av flytjenester. På lengre sikt, når markedene normaliseres, er målet sunn konkurranse i det norske flymarkedet. Regjeringen har fått på plass en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen i norsk luftfart. Vi kommer snarlig tilbake med informasjon om videreføring og forsterkning av disse tiltakene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf).
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Covid 19 og den påfølgende globale pandemien satte en stopper for de internasjonale flyselskapenes virksomhet.
Nærings- og fiskeridepartementetSamferdselsdepartementet