Nestleder Dag Mejdell i SAS smiler ikke lenger( Foto: Sparebank 1)

SAS kan ha tapt 560 millioner kroner etter den mest omfattende streiken i selskapets historie. DNB Markets har i et notat at streiken kan ha kostet inntil 100 millioner svenske kroner per dag. Flyselskapet SAS har ikke selv oppgitt hva streiken vil koste, og den reelle summen kan være både høyere og lavere enn anslagene fra analytikerne, skriver Aftenposten.

Analytikerne i DNB mente at pilotenes krav om 13 prosent høyere lønn syntes urealistisk, i en periode hvor flyselskapene sliter med stigende drivstoffkostnader og intens konkurranse. Men SAS-pilotene sier seg godt fornøyd med avtalen.

Konsernsjef Rickard Gustafsson(Foto: SAS)

Kan kreve erstatning

Dersom et flyselskap har ansvaret for instilte flytninger, krever en EU lov at de reisende skal koimpenseres med fra 250 til 650 euro, skriver svenske Expressen. SAS innstilte alle flygninger lørdag og søndag 26. og 27. april etter sammenbrudd i lønnsforhandlinger mellom piloter i Sverige, Danmark og Norge meleder Sveriges Television. SAS innstiller de aller fleste flyginger fra norske flyplasser lørdag, ifølge Avinors nettsider. Det medførte at ytterligere 34.000 passasjerer rammes av streiken.Søndag rammer streiken 170.000 personer ble rammet ifølge Expressen.

La frem kvartalsregnskap

Norwegian la torsdag fram et kvartalsresultat preget av lavere kostnader, økte inntekter og en betydelig bedre punktlighet. Nettoresultat for perioden var på -1.489 millioner kroner. Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapets omsetning var på åtte milliarder kroner, opp 14 prosent, skriver Norwegian i en pressemelding. En streik i SAS vil gi Norwegian mer penger i kassen, skriver Nordic News

Norwegian størst i New York

Norwegian har tjent penger på SAS-streiken(Foto:Norwegian)

Norwegians styrker sin posisjon i New York ytterligere: Under seks år etter selskapets aller første interkontinentale flyvning har Norwegian nå blitt det største utenlandske flyselskapet i New York-området.

En fersk rapport fra de lokale transportmyndighetene Port Authority i New York og New Jersey viser at Norwegian for aller første gang har fløyet flere passasjerer enn noe annet utenlandsk flyselskap. Dermed er Norwegian større enn Lufthansa, British Airways, Virgin Atlantic og Emirates i New York, noe som ytterligere forsterker selskapets fotfeste i USA. 

I løpet av tolv måneder (fra februar 2018 til februar 2019) reiste 2 078 847 passasjerer til New York-området med Norwegian. Tidligere var Air Canada det største utenlandske flyselskapet i New York-området, men i februar i år reiste 11 800 flere passasjerer med Norwegian enn Air Canada.

– Å være største utenlandske flyselskap i New York der konkurransen er så hard, er bevis på at kunder på begge sider av Atlanteren setter pris på vår gode service, rimelige billetter og bransjens mest moderne og mer miljøvennlige fly, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Norwegian har endret strategien fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer et omfattende kostnadsreduksjonsprogram, optimalisering av rutenettverket og salg av fly. Selskapets interne kostnadsreduksjonsprogram, #Focus2019, har allerede ført til besparelser på 467 millioner kroner dette kvartalet. Norwegian har også sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garantert fortrinnsrettsemisjon. Selskapet er godt posisjonert til å tiltrekke seg nye kunder, spesielt på langdistanse, hvor utviklingen er sterkere enn på kortdistanse. 

Omsetning øker

Omsetningen dette kvartalet økte med 14 prosent til åtte milliarder kroner, primært på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden. Til sammen fløy over åtte millioner passasjerer med Norwegian i første kvartal, en økning på ni prosent. Fyllingsgraden var på 81 prosent. Selskapets enhetskostnader eksklusive drivstoff ble redusert med åtte prosent sammenlignet med første kvartal i 2018. Punktligheten ble betydelig forbedret dette kvartalet fra 73 prosent i fjor til 81,3 prosent i år. Norwegian gjennomførte 98,7 prosent av de planlagte flyvningene i første kvartal, det samme som tilsvarende kvartal året før.

– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre lønnsomheten ved å redusere kostnader og øke omsetningen. Dette innebærer optimalisering av selskapets basestruktur og rutenettverk for å effektivisere driften, samt avhende fly og utsette flyleveranser.

Vårt interne kostnadsreduksjonsprogram vil også bidra til øke lønnsomheten fremover. Samtidig ser utviklingen de kommende månedene lovende ut i form av bookinger, sier konsernsjef Bjørn Kjos. 

Møter med Boeing
I mars ble selskapets 18 Boeing 737 MAX-fly tatt ut av produksjon. Selskapet har slått sammen flygninger og tilbudt kunder alternative avreisetidspunkt på andre Norwegian-flyvninger for å løse situasjonen på best mulig måte for berørte passasjerer. Norwegian vil fortsette å jobbe for at færrest mulig berøres, noe som også innebærer innleie av fly. Selskapets mål er å gjennomføre flygninger som planlagt. 

– Våre dyktige medarbeidere har jobbet dag og natt for å finne gode løsninger for passasjerene. De vil fortsette å gjøre alt i sin makt for å sørge for at alle flyvninger går som planlagt, uavhengig av hvor lenge MAX-flyene er ute av drift, fortsetter Kjos.

– Vi har hatt produktive møter med Boeing hvor vi har diskutert hvordan vi skal manøvrere oss gjennom problemene som MAX-situasjonen påfører Norwegian, sier Kjos til Nordens Nyheter.

Innstiller ny styreleder.

Niels Smedegaard (f. 1962) er konsernsjef i DFDS og har hatt en rekke lederroller i selskaper som Gate Gourmet Group, Swissair og SAS, og er dansk statsborger. Valgkomiteen i Norwegian anbefaler at Niels Smedegaard velges som nytt styremedlem, med anbefaling om at styret vurderer ham valgt som styrets leder.Valgkomiteen innstiller også Ingrid Elvira Leisner som nytt styremedlem på selskapets generalforsamling 7. mai. Se innkalling til generalforsamlingen for ytterligere informasjon. 

Norwegian er det femte største lavprisselskapet i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 170 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017 og 2018 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. For sjette år på rad har Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere.  Norwegian-aksjen har falt med 77 prosent på børsen siden problemene med nye fly startet, skriver Nordic News.

Geir Karlsen nestleder

Finansdirektør Geir Karlsen (født 1965) trer inn som nestleder i Norwegians konsernledelse. Det innebærer at Karlsen blant annet vil fungere som konsernsjef når Bjørn Kjos ikke er til stede. Han fortsetter også i rollen som finansdirektør. 

Karlsen ble finansdirektør i Norwegian i april 2018 og kom da fra en stilling som Group CFO i det London-baserte shippingselskapet Navig8 Group som har virksomhet over hele verden. Han har bred erfaring fra børsnoterte selskaper innen shipping og offshore. Han har gjennom de 12 siste årene hatt ulike CFO-stillinger i internasjonale selskaper som Golden Ocean Group og Songa Offshore. Karlsen er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.

– Geir har i løpet av det året han vært ansatt i Norwegian vist solide lederegenskaper og yter stor tillit internt i konsernet. Jeg ser fram til et fortsatt tett, konstruktivt og strategisk viktig samarbeid med Geir framover, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Direktør Bjørn Kjos smiler igjen(Foto: Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*