(Gøteborg) Kongsberg Automotive har inngått en kontrakt til en verdi av verdi på EUR 34 millioner (NOK 314 millioner) over fem år for såkalte underleveranser (chassisprodukter) til en stor europeisk lastebilprodusent, skriver selskapet i en pressemelding. Scania skriver samtidig at etterspørselen etter tunge lastebiler i Europa er sterk, gir det høye aktivitetsnivået i transportbransjen trygghet for fremtiden. Scania opprettholde en høy markedsandel i Europa på lastebil- og bussmarkedet. Volkswagen-eide Scania skriver at «etter flere svake år, skyter det europeiske lastebilmarkedet fart og foreløpig er det ingen indikasjoner på at aktiviteten skal avta i løpet av de nærmeste kvartalene. Nordens Nyheter kan avsløre at Kongsbergs avtale er inngått med den svenske buss- og lastebilprodusenten Scania.
Sju hundre milliarder
Etter det Nordens Nyheter erfarer vil det kunne bli flere kontrakter med bestillinger fra Volvo, M.A.N og andre europeiske bilprodusenter, etter at den såkalte Fordonsgruppen(FKG) nylig møttes i Gøteborg. Tidligere Volvo-sjef Pehr G.Gyllenhammar sa til svenske og norske produsenter av biler og bildeler,at Volvo-avtalen fra 1978 hadde en nåverdi på 700 milliarder svenske kroner for Volvo-selskapene. Dette spesifikke produktet kobler bilens karosseri(hytte) til kjøretøyets ramme. Dette er en del av Kongsbergs Vehicle Dynamics nye segment, som er et viktig vekstområde innen Driver Control Systems. Produksjon med leveranser til Scania starter i 2016. Nordens Nyheter erfarer at det kan bli flere leveranser til Volkswagen-systemet, som altså eier Scania..
-Den såkalte Vehicle Dynamics teknologien som er utviklet for OEM gir nye funksjoner etter tøffere krav enn de som er på markedet i dag. Sammen med et mer fleksibelt og enklere vedlikehold, blir de totale driftskostnadene av kjøretøyet redusert, sier Håkon Amundsen, VP of Sales & Marketing, for Kongsberg Automotives Driver-kontroll-virksomhet. Han legger til at kontrakten viser at vi har teknologien til å møte fremtidig etterspørsel i markedet og at ledende lastebilprodusenter setter pris på Kongsbergs vilje til samarbeid for å utvikle neste generasjon av lastebiler.
-Kunnskap, innovative løsninger og støtte tilbys våre kunder på markedsområdet Vehicle Dynamics, noe som vil styrke Kongsbergs posisjon i markedet de kommende årene , sier Espen Moe, VP Powertrain & Chassis for Kongsberg Automotives Driver Kontroll-virksomhet. Nordens Nyheter har kontaktet Fredrik Tangeraas, Director, Corporate Communications i Kongsberg uten at han ønsker å bekrefte hvem det norske selskapet har inngått storkontrakten på bildeler med.
Tjue prosent i Europa
Kongsberg Automotive levrer produkter i verdensklasse til den globale bilindustrien. Kongsbergs produkter forbedrer kjøreopplevelsen, noe som gjør det tryggere, mer komfortabelt og bærekraftig å kjøre på landeveien.
Med en omsetning på nær 1 milliard euro og ca 10.000 ansatte i 20 land, er Kongsberg Automotive idag en global leverandør. Selskapet har hovedkontor i Kongsberg, Norge og har 32 produksjonsanlegg over hele verden. Produktporteføljen består av setekomfortsystemer, fører og systemer for bevegelseskontroll, veskeoverføringssystemer og produkter for grensesnittet mellom utviklet for globale kjøretøyprodusenter, og kongsberg varsler at en ny høykonjunktur er på vei som følge av svakere norsk krone.
-Våre kunder har høy kapasitetsutnyttelse, noe som øker engasjementet til å fornye og utvide produksjonen. Det som skjer er at markedet vil erstatte bortfallet av volum fra 2007-2008, og det faktum at Scanias kunder føler seg trygge på den nye Euro-6 teknologien, sier Scanias konsernsjef Per Hallberg til Nordens Nyheter. Scanias markedsandel i Europa var 16,6 prosent i løpet av de ni første månedene av 2015, som er 1,6 prosentpoeng bedre enn i fjor. Økningen er blant annet knyttet til en ledende Euro 6 range og salgsaktiviteter i nye segmenter.
Ulik utvikling
-For å ta nye markedsandeler, fortsetter vi arbeidet med å trenge inn i nye segmenter. Vi fortsetter å fokusere på aktiviteter som genererer økt salg av bygg- og minibusser, samt ulike typer av spesialbiler «, sier Hallberg videre. Ordreinngangen i Europa holdt seg sterk til tross for sesongeffekter. Samtidig er etterspørselen fortsatt svak i Brasil, selv om Latin-Amerika som helhet ikke er uten lyspunkter, som Argentina, Chile og Peru. Den lave etterspørselen fortsatte i Russland og i Midtøsten. Scanias totale ordre utgjorde 14,921 (16,989) biler i løpet av tredje kvartal 2015.Scania markedsandel i Europa for buss og minibuss var også sterk på 6,8 prosent i løpet av de første ni månedene av 2015, sammenlignet med 5,1 prosent i løpet av ett år tidligere, sier presssesjef Hans-Åke Danielsson, i Scania, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler og busser for tungtransport, samt av industri- og marinemotorer, skriver Nordensnyheter.no i en reportasje fra Gøteborg.
Volvos tidligere konsernsjef Pehr G. Gyllenhammar talte til den nordiske bilbransjen på et møte i Gøteborg nylig. Vi husker alle den såkalte Volvo-avtalen som tidligere statsminister Kåre Willoch kjempet mot med nebb og klør.Norge-avtalen,som PG kalte avtalen i 1978, ville hatt en nåverdi på 700 milliarder kroner for Volvo,med dagens pengeverdi, dersom man ser de ulike selskapene samlet. Vi har tidligere anslått at den såkalte Volvo-avtalen ville gitt den norske staten mer enn 100 milliarder norske kroner i merverdi,dersom man hadde brukt 1,8 milliarder kroner av oljepengene til å kjøpe 40 prosent av Volvo-konsernet i sin tid. Hervar tidligere statsminister Odvar Nordli fremsynt,og han hadde en dyktig personlig sekretær i Harald Norvik, senere konsernsjef i Statoil og styreleder i Telenor. Vi burde kjøpt både Volvo og jagerflyprodusenten Saab med oljepenger allerede for tretti år siden, og kanskje Skanska, som ville vært et eminent leketøy for statsminister Erna Solbergs dyktige samferdeslsminister.
Kommentar av Nils Petter Tanderø