Korona-krisens logistiske utfordringer innen filmindustrien baner vei for ny norsk teknologi som vekker stor oppmerksomhet i utlandet.
Produksjonsselskapet MYREZE og teknologi-filmskaper Jannicke Mikkelsen gikk sammen for å løse et oppdrag utenom det helt ordinære for å hylle et ferskt verdensrekord dykk ned til verdens dypeste punkt av Marianegropen. Med det aller fremste innenfor videoteknologi viser den norskproduserte filmen forløpet til undervanns ekspedisjonen ved bruk av 3D animasjon i AR. Filmen har gått viral rundt om i verden, spesielt i Midtøsten hvor over 240 millioner mennesker har sett filmen kringkastet på regionens svar på NRK, Al Arabiya og kortfilmen har godt over to millioner avspillinger på sosiale medier.
- Hamish Harding brøt to GUINNESS WORLD RECORDS på sitt historiske dykk til Challenger Deep
- Bergensbasert virtuelt produksjonsselskap MYREZE skaper en banebrytende virtuell explainer-film av denne ekspedisjonen.
- Den arabiske versjonen av denne kortfilmen fikk mye trekk på nettet, spesielt i Midtøsten.
Ekspedisjonen
Femte mars i år la oppdagerne Hamish Harding og Victor Vescovo ut på en vellykket hav-ekspedisjon ned til Marianergropen for å utforske verdens dypeste punkt. Området er gitt tilnavnet ‘The Challenger Deep’ og ligger hele elleve kilometer under havoverflaten. Rekorddykket samlet inn marine arter på 10 925 meters dyp og kartla et tidligere ukjent områder av The Challenger Deep. De to oppdagerne satte med det to splitter nye GUINNESS verdensrekorder for verdens lengste distanse dykk på havets dypeste punkt (4.6Km) og lengst tid oppholdt på havets dypeste punkt (4 t 15 m). Totalt varte dykket i undervannsfartøyet hele 12timer.
«The Challenger Deep er et område der mennesker umulig kan ferdes uten det fremste innenfor teknologi. Flere mennesker har faktisk reist til Månen enn de som har klart å dykke med ubåt ned til det dypeste punktet av Marianergropen. Som en av de få som får sjansen til å utforske dette området av kloden ønsker jeg at denne ekspedisjonen skal bidra til vår felles kunnskap og forståelse av planeten vår.» -Hamish Harding, styreleder for Action Aviation
Bergensbyrådet MYREZE tar i bruk morgendagens teknologi for å skape en opplevelse der store virtuelle verdener veves sammen med virkeligheten. Denne banebrytende teknologien ble nettopp redningen for den historiske ekspedisjonen som skulle ta plass midt oppe i Korona Krisen. Filmregissør og Ekspedisjonens Kommunikasjonssjef Jannicke Mikkelsen satt nemlig Korona-fast hjemme hos foreldrene sine i Norge og kom seg ikke ut til øya Guam i Stillehavet der det verdenskjente forskningsskipet DSSV Pressure Drop lå til kai med ekspedisjonsteamet klar for å sette kursen mot Marianegropen. Mikkelsen, som er spesialisert i å etablere høyteknologiske filmproduksjoner, opprettet umiddelbart satelittkommunikasjon med teamet ute ved Marianergropen fra et hjemmesnekra kommandosenter som ble innredet på pikerommet i Asker. Samtidig jobbet MYREZE med å digitalisere Marianegropen, forskningsskipet og undervannsfartøyet. Da kommandosentralen var oppe og gikk, kunne Mikkelsen reise til Bergen for å spille inn ekspedisjonsfilmen i MYREZE sitt virtuelle studio.
«Å formidle til folk hvor ekstremt denne type ekspedisjon er, uten å faktisk være tilstede med kameraet mitt for å dokumentere alt dette, burde være plett umulig! Teamet måtte tenke helt nytt for å finne en løsning hvor vi kunne dekke dette historiske dykket, selv om ekspedisjonen tok plass på en del av kloden hvor der det er ekstremt begrenset kommunikasjonsmuligheter med omverden. »
-Jannicke Mikkelsen, FNF
AR filmen tar plass i MYREZE sitt virtuelle studio hvor vi ser forskningsskipet og det spesialbygde undervannsfartøyet flyte på ett stykke Stillehav imponerende illustrert på ett AR bord som står fremfor Jannicke Mikkelsen i det hun forklarer ekspedisjonens forløp. Filmen tar oss med på en vanvittig reise fra forskningsskipet, ut til verdensrommet hvor det store kommunikasjons satellittene går i orbit rundt jorda, til Månen hvor det har vært flere mennesker enn det har vært folk som har reist til verdens dypeste sted. Så følger filmen undervannsfartøyet mens det dykker ned til bunnen av havet hvor oppdagerne vil komme til å reise 2000m flere høydemeter under vannoverflaten enn høyden på verdens høyeste fjell, Mount Everest. På bunnen av Marianergropen illustreres det hvordan oppdagerne skal tilbringe fire timer mens de samler inn biologisk materiale og vannprøver med fartøyets robotiske arm samtidig som fartøyet kartlegger med sonar dette uoppdagede området av kloden.
«Denne filmen er unik fordi vi blir med på ekspedisjon forløpet på kloss hold. Denne type opplevelse er umulig å dekke med kameraer nettopp fordi forholdene på havets bunn er så ekstreme. Ved å ikke være fysisk tilstede har MYREZE klart, i tett kommunikasjon med ekspedisjonsteamet, å skape en seeropplevelse der utfordringene oppdagerne står over virkeliggjøres digitalt.» sier Björn Myreze, CEO og Gründer, MYREZE.
Kortfilmen gikk umiddelbart viralt på nettet og så oversatt til Arabisk slik at flere arabisktalende seere kunne få med deg det historiske dykket. Filmen har nå over to millioner avspillinger på sosiale medier og i Midtøsten har over 240 millioner mennesker sett filmen kringkastet i beste sendetid på Al Arabiya nyhetene.
Under en helt unik korona pandemi har to av de fremste norske ny-teknologiske filmskapere slått seg sammen og produsert noe helt unikt som har skapt en internasjonal seerstorm uten like. En mulig nøkkel til at en ekspedisjon har fått såpass mye oppmerksomhet i midtøstens media kan være måten informasjon ble visuelt formidlet på, foreslår Björn Myreze. Ekspedisjoner av en slik skala som krever et såpass stort og internasjonalt operativt system for å fungere, får sjeldent plass i en enkel video. Derfor er akkurat AR og 3D animasjon så effektivt, fordi det tar seeren med på en reise hvor de selv føler at de er med på opplevelsen. Når bildene snakker for seg selv opplever vi at mennesker, uansett kulturell bakgrunn, kjenner seg igjen i historien og blir inspirert av de personlige barrierene disse oppdagerne klarer å bryte.